Praha - Nový ředitel pražského dopravního podniku Vladimír Lich si servítky nebere. Firmu hodlá řídit striktně z pohledu byznysu, a pokud bude nutné zdražovat lístky, cestující to podle něj unesou. A jestli ne, má se o ně postarat stát.
"Pokud existuje vrstva lidí, kteří by si to po zdražení nemohli dovolit, máme tu ministerstvo práce a sociálních věcí, které by se o ně mělo postarat. Nejsme sociální podnik. Dívám se na to jako na byznys, sorry," řekl ředitel podniku financovaného z veřejných peněz na setkání s občany.
"Jsem tu od toho, abych ušetřil. Město si ty peníze nemůže dovolit. Vím, že je politicky obtížné říct, že zdražíme, ale já nejsem politik. Já jsem byznysmen a budu tak tu organizaci řídit," dodal Lich.
Lich také uvedl, že pražská MHD je ve srovnání s jinými městy luxus, protože má jednu z nejhustších sítí i moderní vozový park. Pražané podle Liche cestují komfortněji než leckde jinde.
"Pražané to berou jako samozřejmost a pokaždé, když se něco ubere, je kolem toho nepříjemnost," uvedl ředitel s tím, že ve srovnání s evropskými městy je v Praze doprava i levnější.
Předplacené kupony by se podle Liche mohly v budoucnu zdražit o 10 až 15 %, protože současná cena neodpovídá kvalitě a rozsahu služeb. Ze statistik vyplývá, že pražský cestující jezdí MHD zhruba čtyřikrát denně. S kuponem ho jedna jízda vyjde na čtyři až pět korun.
"U jednorázových jízdenek už není ten prostor tak velký, ale taky si myslím, že je ještě možnost to zvednout," konstatoval nový generální ředitel.
I přes poměrně tvrdá slova o byznysu a sociální úloze státu Lich dodal, že jeho prvním cílem je hlavně šetřit, a ne sahat do peněženek cestujícím. To je ostatně i požadavek primátora hlavního města Bohuslava Svobody.
"Zadání, které pan ředitel má, zní: musíte najít všechny úspory, které jdou. Zdražení použijeme jen ve chvíli, kdyby se nám nepodařilo ušetřit," uvedl Svoboda. Přesnou výši ušetřených peněz prozradit nechce, je to ale minimálně 10 %.
Nejdřív se bude šetřit
Takových úspor lze podle Liche dosáhnout výhodnějšími nákupy a investicemi. "Deset procent jde ušetřit jen v rámci negociace toho, co nakupujeme. V roce 2011 jsme za služby a materiál utratili 17,3 miliardy," uvedl Lich.
Deset miliard z toho jsou investice do velkých akcí nebo různé opravy. Lich uvedl, že už nyní podnik dostává nabídky na poloviční ceny, protože například tramvajové koleje staví jinou metodou.
Velká částka by se dala ušetřit i na menších nákupech, které podnik loni vyšly na 7,3 miliardy. "Proces nákupu je zastaralý, není tam kontrola, není tam soutěž," vysvětlil Lich.
Provozní náklady DPP jsou 15 až 16 miliard ročně. Pouze 4 miliardy podnik vydělá na jízdném, zbytek dotuje město. To navíc přispívá i na některé investiční akce, jako je například metro A.