Praha - Dozorčí rada Dopravního podniku hl. m. Prahy přijala rezignaci Milana Křístka. Ředitel DPP a předseda představenstva by měl skončit okamžitě, původně přitom svoji rezignaci navrhoval k 30. listopadu.
Nahradit by ho měl nynější šéf českobudějovického dopravního podniku Jaroslav Ďuriš, který byl místo Křístka zvolen členem představenstva. Praha tak nevypíše otevřené výběrové řízení. Podle Křístka bylo jeho odvolání předem připravené.
"Dozorčí rada celou situaci posuzovala, podrobně projednala současný stav a následně přijala usnesení s tím, že odvolává k 26. září letošního roku Milana Křístka z funkce člena představenstva a volí ke dni 27. září do funkce člena představenstva Jaroslava Ďuriše," řekl předseda dozorčí rady Jiří Pařízek (TOP 09).
Dozorčí rada zároveň uložila místopředsedkyni představenstva a finanční ředitelce DPP Magdaleně Češkové svolat představenstvo, aby zvolilo nového předsedu, a zároveň rada doporučila, aby jím byl Ďuriš.
"Dále doporučuje představenstvu odvolat Milana Křístka z funkce generálního ředitele a pověřit nově zvoleného předsedu představenstva řízením společnosti," uvedl Pařízek.
O post šéfa pražského dopravního podniku se Ďuriš ucházel již loni na podzim, vedení města ale tehdy dalo přednost manažerovi se zkušenostmi z Českého Telecomu a T-Mobile Milanu Křístkovi.
Křístek: vše bylo připravené předem
Křístek, který ve středu nabídl svou rezignaci, rozhodnutí dozorčí rady akceptoval a z vedení společnosti okamžitě odejde. Podle něj se ve čtvrtek ukázalo, že měla Praha "řešení předem připravené".
"Osobně doufám, že tento krok povede ke skutečnému a bezodkladnému řešení finanční koncepce a stabilizaci dopravního podniku, který je v rukou vlastníka - tedy politiků hlavního města Prahy," uvedl Křístek.
Doufá v dokončení auditu, který poukázal na nesrovnalosti při dostavbě metra A. Nástupci prý také přenechává maximálně možnou vyjednávací pozici pro úpravu smluv s dodavatelem nových tramvají.
Nové výběrové řízení na generálního ředitele DPP město vypisovat nebude. Podle primátora Tomáše Hudečka (TOP 09) město sáhlo po dalším uchazeči z výběrového řízení, které loni vyhrál Křístek. Ďuriš se tehdy dostal do užšího výběru. "Pohybujeme se v tom pořadí dále, tedy další v pořadí je pan Ďuriš," řekl Hudeček.
Spory začaly již v květnu
Šéf největší městské firmy svou rezignaci již dříve zdůvodňoval tím, že ze strany akcionáře, tedy hlavního města Prahy, necítí podporu.
Neshody ředitele a Prahy se týkají mimo jiné zdražení jízdného. Zadlužený dopravní podnik je i kvůli nevýhodným smlouvám z minulosti ve špatné finanční kondici. Křístek městu navrhoval jako jedno z řešení právě zdražení jízdného.
Do problémů s radnicí se ale dostal už po květnovém pádu pražské koalice ODS a TOP 09. Tehdy v radě hlavního města přišel o důležitého spojence, radního pro dopravu Josefa Noska (ODS).
Bývalý manažer společnosti T-Mobile Křístek se funkce ujal loni na začátku listopadu, kdy nahradil dočasnou ředitelku a současnou finanční ředitelku Magdalénu Češkovou. Ve funkci tak byl přesně třináct měsíců.
V posledních zhruba dvou letech se ve vedení podniku s ročními tržbami kolem 16 miliard korun vystřídalo několik šéfů.
Hospodaření podniku negativně ovlivňuje řada v minulosti uzavřených zakázek, některé z nich prověřuje policie.
DPP je se zhruba 10 000 zaměstnanci největší městskou firmou v ČR. Společnost provozuje tři linky metra o celkové délce 59,4 kilometru, dále 539,8 kilometru tramvajových tratí a 1798 kilometrů autobusových linek.