Jak přesně zněl důvod vašeho vyhazovu z čela pražského dopravního podniku (DPP)?
V rámci jednání dozorčí rady žádný důvod nepadl. Oficiální verze v tiskové zprávě zněla, že je potřeba urychlit modernizaci podniku, snížit provozní výdaje a zachovat kvalitu služeb.
Vy jste napsal, že vaše odvolání připravovali přímo v podniku právníci Agrofertu. Primátorka Krnáčová chtěla pro vaše tvrzení důkaz. Jaký je?
Je už celá řada svědeckých výpovědí, ale i důkaz na kamerovém systému. Dokud jsem byl ještě v podniku, tak jsem žádal, aby byl zablokován inkriminovaný čas a dalo se to kdykoliv dokázat.
Ze kdy je záznam?
Ze čtvrtka 19. a pátku 20. května (pozn.: Ďuriš byl odvolán z pozice generálního ředitele 19. května).
Máte tušení, kdo by mohl být onou osobou na kamerovém systému?
Je to pan Hlína, právník, který pracoval a zacházel s mými citlivými osobními údaji.
V odůvodnění výpovědi bylo uvedené, že je třeba snížit náklady podniku. Jak hodnotíte ekonomiku DPP za vašeho vedení?
Celou tu dobu dvou a půl let v čele podniku hodnotím pozitivně. Povedlo se nám stabilizovat podnik a ušetřit peníze v řádu miliard korun. Ať už na stavbě prodloužení metra či při smlouvě o dodávkách nových tramvají se Škodou Transportation, ale i v provozních výdajích. Z tohoto pohledu jsem hrdý na to, co jsme dokázali.
Je ale udržitelné, aby na zhruba čtyři miliardy z jízdného připadalo přes 11 miliard dotací ročně?
To je rozhodnutí akcionáře, tedy hlavního města. Pokud si srovnáte cenu ročního kupónu u nás a v Berlíně, tak v Berlíně je pětkrát vyšší.
Pokud si dobře vzpomínám, vy jste proti snížení ceny ročního kupónu, kterou prosadilo po volbách nové vedení města, protestoval.
Ano, byl to populistický krok, který jen zhoršil ekonomiku podniku.
Jsou vlastně už čísla, jak tato akce dopadla?
Čísla jsou, ale upozorňuji, že naplno se tato změna projeví až letos. Minulý rok ještě spousta lidí nakoupila nové kupóny. I proto jsme si do provozních výdajů na tento rok prosadili částku přes 300 milionů korun právě na krytí propadu výběru jízdného. Za to mě právě primátorka kritizovala.
Trochu jste mi unikl z otázky na poměr jízdného a dotací. Už nejste ředitel, tak řekněte, zda je to ekonomicky dlouhodobě udržitelné? V letošním rozpočtu je dotace už dokonce přes 13,5 miliardy pro DPP.
Poměr je v této chvíli asi 24 procent z jízdného a dalších tržeb vůči kompenzacím od města. Samozřejmě i mou představou bylo, aby se poměr zlepšil a ztráta snížila. Ale uvědomme si, že se právě v roce 2016 naplno projeví nejen propad z příjmů z jízdného, o čemž jsem už mluvil. Ale i plný celoroční provoz na prodloužené trase metra A.
Jste ochotný připustit, že jste v něčem manažersky pochybil?
Nejsem si vědom žádné zásadní manažerské chyby. Často se zmiňuje dodávka tramvají. U změny smlouvy na dodávku tramvají upozorňuji, že smlouva byla uzavřena mnoho let před mým příchodem. Řada ředitelů přede mnou se to pokoušela změnit a nepovedlo se to. Až my jsme dokázali uzavřít dodatek se Škodu Transportation, který přinesl dopravnímu podniku tři čtvrtě miliardy korun.
A kritika za tendr na 150 nových autobusů, který zkrachoval?
Veřejnou zakázku administrovala advokátní kancelář, která z mého pohledu zcela oprávněně vyloučila ze tří účastníků dva pro formální chyby. Když si jeden z těchto vyškrtnutých uchazečů (pozn.: jde o firmu Iveco) začal stěžovat panu premiérovi, ministru financí, prezidentovi, tedy ovlivňoval probíhající výběrové řízení, pak nebylo jiné možnosti než soutěž zrušit a vypsat ji znovu.
Další problém je společnost Rencar, která zajišťuje DPP pronájem reklamních prostor. Ta menšinově patří Praze, nyní jste s ní ale v soudní při.
Za 20 let, co smlouva se společností Rencar existuje, se nikdo v DPP nepokoušel ji razantně změnit. Až moje vedení. Do roku 2015 jsme nemohli dělat radikální kroky, protože v rámci smlouvy z roku 2001 zde byla ochrana investic do konce minulého roku. Takže jsme se do toho pustili až v tomto roce a náš postup je v zájmu dopravního podniku.
Mimochodem tento postup jsem konzultoval s Radkem Šnáblem (pozn.: specialista na právní spory ministerstva financí z časů Miroslava Kalouska), což je mi také vyčítáno, ale vždy jsme vše řešili jen na verbální úrovni. Nebyla podepsaná žádná smlouva. Věc jsem projednával i se zástupci ČSSD a hnutí ANO s tím, že jsem chtěl navýšit zisk z reklamy pro DPP o sto milionů korun. A pan Šnábl s tím souhlasil. Navíc netuším, co je mi u osoby pana Šnábla vyčítáno, když s ním spolupracuje například i ministerstvo financí.
Zmínil jste ČSSD a hnutí ANO. Můžete už říct, jak jste si vybudoval novou politickou podporu, když v roce 2014 opustili pražskou radnici vaši příznivci z TOP 09?
Snažil jsem se mít výsledky práce. Pokud jsme na prodloužení metra A ušetřili 3,5 miliardy, na Škodě Transportation tři čtvrtě miliardy, tak to mluví samo za sebe.
Promiňte, ale všichni vědí, že paní primátorka Krnáčová či pan ministr financí Andrej Babiš nejsou vašimi fanoušky.
Snažil jsem se paní primátorku, zastupitele i členy dozorčí rady přesvědčovat, že kroky, které děláme, jsou správné. I v rámci těchto kauz, které jsou mi vyčítány.
Jak se díváte na nové lidi lidi v představenstvu, především na nového předsedu představenstva Martina Gillara?
Pana Gillara jsem poznal, až když přišel do představenstva. Předtím jsme se neznali, maximálně jsme o sobě věděli. Rád si počkám na jeho výsledky. Ale myslím, že my jsme laťku nastavili docela vysoko.
Schází se vám na stole už nové pracovní nabídky? Nepůjdete třeba zpět do Českých Budějovic šéfovat dopravní podnik?
To nebudu komentovat. Pro mě je cenné vyjádření někdejšího primátora Tomáše Hudečka z roku 2013, že přicházím do dopravního podniku jako rizikový manažer a jsem jeho poslední šancí. Podle mě jsem misi splnil.