Blanka změní dopravu v Praze. Známe plán magistrátu

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
27. 7. 2013 6:30
Praha využije otevření tunelu Blanka k řadě dopravních změn v centru města
Tunel Blanka. Praha si během jeho stavby užívá...
Tunel Blanka. Praha si během jeho stavby užívá... | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Až se příští rok na jaře oficiálně otevře tunel Blanka, nebude to jediná novinka na pražských silnicích. Magistrát chystá významné změny v centru města.

V den, kdy auta poprvé vjedou do tunelů pod Letenskou plání, se uzavře průjezd Smetanovým nábřežím. V plánu je také stopka pro auta v některých ulicích na Malé Straně, změny na magistrále nebo Karlově náměstí.

Nové vedení magistrátu totiž chce, aby z otevření stavby za desítky miliard korun profitovali i chodci a cyklisté.

"Nelze pouze dokončit tunel a nechat ho žít vlastním životem. Především ti, kteří do centra nejezdí vlastním autem, by měli výrazně pocítit, že se hlavní město chová lépe k veřejnému prostoru," říká o změnách primátor Tomáš Hudeček (TOP 09).

Tunel a následné změny mají odlehčit hlavně centru města a také severojižní magistrále. "Zhruba čtvrtina řidičů magistrálou pouze projíždí. Tahu sever-jih by otevření tunelu mělo odlehčit," uvedl Vratislav Filler z iniciativy AutoMat, která dlouhodobě bojuje za udržitelnější dopravu v Praze.

V centru by zase měla ubýt auta, která si přes něj krátí cestu z jedné městské části do druhé - například ze Smíchova na Karlín. Po Smetanově nábřeží denně projede až 25 tisíc aut, na Malé Straně kolem 11 tisíc.

Největší změnou má být uzavření Smetanova nábřeží od Národního divadla po Karlův most a navazující ulice Křižovnické. Do oblasti by mohli vjíždět jen místní obyvatelé, zásobovací vozy, MHD a záchranáři.

V okolí Karlových lázní a Karlova mostu má pak platit ještě přísnější omezení - sem by se podle plánů magistrátu neměli dostat ani místní obyvatelé a zásobování.

Magistrát očekává, že se v místech výrazně zlepší hromadná doprava. Tramvaje se ve špičce kvůli kolonám zdržují jak na Smetanově nábřeží, tak na protější Malé Straně.

Uzavírka na Malé Straně

Záměr musí ještě projít radou města, podle zúčastněných je ale vše dojednáno na 99 %. Až dosud byl přitom velký problém uzavřít nábřeží pouze na několik dní v roce, jak žádali občané spolu se sdružením AutoMat. Ve věci Smetanova nábřeží se vede nekonečná diskuse už od roku 2007, kdy alespoň částečné uzavření sliboval tehdejší primátor Pavel Bém (ODS).

Po letech vyjednávání měl magistrát toto léto povolit soboty bez aut, nakonec se ale TOP 09 a ODS nedokázaly dohodnout na technických podmínkách. Celý projekt se posunul na podzim a ani teď není jisté, o kterých víkendech budou mít auta na nábřeží vjezd zakázán.

Velké omezení se v souvislosti s otevřením Blanky plánuje také na Malé Straně. Pro tranzitní dopravu se má uzavřít úsek od křižovatky ulic Vítězná a Újezd po Malostranské náměstí, přičemž průjezd náměstím zůstane zachován.

"Do oblasti by mohlo pouze zásobování, složky záchranného systému, cyklisté a chodci," popsal tajemník primátora Ondřej Boháč.

Magistrát chce k použití Blanky nalákat tisíce řidičů, kteří podle studií Smetanovým nábřežím i Malou Stranou pouze projíždějí. "Otevřením Blanky vznikne pro tyto řidiče plnohodnotná alternativa," popsal radní pro dopravu a infrastrukturu Jiří Nouza (TOP 09).

Řidiči podle radních ve výsledku projedou městem rychleji, i když si kvůli použití tunelu třeba zajedou. Nebudou stát v kolonách, které nyní způsobují úzká hrdla ulic. Neočekávají, že by se řidiči snažili uzavřená místa v centru objíždět vedlejšími ulicemi.

"V centru jsou de facto dva možné alternativní průjezdy - uličkami kolem Mariánského náměstí nebo průjezd kolem Kotvy směrem do Hybernské. To se ale dá ohlídat a navíc jsou ta místa již dost zaplněná, takže nečekám, že by tam řidiči zamířili místo Blanky," myslí si Filler.

"Zvyknou si," dodává Nouza s tím, že magistrát hodlá vývoj dopravní situace po případné uzavírce sledovat.

Omezení magistrály

Téměř hotové jsou i plány na omezení provozu na Severojižní magistrále. Od Vyskočilovy ulice po Hlávkův most by se měly zúžit pruhy. V prostoru, který zbyde, má vzniknout pruh pro cyklisty.

Magistrát původně zvažoval, že stáhne provoz do dvou pruhů, někteří odborníci ale varovali před příliš velkým snížením kapacity a kolonami.

"Tímto řešením se kapacita tolik nesníží, řidiči ale pojedou opatrněji," uvedl Boháč. V celém úseku také mají přibýt přechody pro chodce.

Na jaře má také začít dlouho odkládaná revitalizace Karlova náměstí. Na křižovatce v dolní části náměstí se mají měnit semafory. Společně s nimi by měly přibýt tři přechody pro chodce, které propojí dvě oddělené části náměstí.

 

Právě se děje

Další zprávy