Bém prohrál sázku. Lidé ho za tunel posílají na Bulhara

Domácí Domácí
28. 8. 2012 18:15
Bém slíbil odpracovat 50 hodin, pokud se Blanka prodraží oproti vyhlášené ceně zakázky
Lidé mohou navrhovat veřejně prospěšné práce pro bývalého primátora Pavla Béma.
Lidé mohou navrhovat veřejně prospěšné práce pro bývalého primátora Pavla Béma. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Převádět lidi přes nebezpečné křižovatky, propagovat pěší a cyklistickou dopravu a rozumné používání aut, sázet stromky, uklízet nebo rozvážet obědy seniorům.

To jsou jen některé z návrhů občanů na veřejně prospěšné práce pro bývalého primátora Pavla Béma.

Ten totiž prohrál sázku s iniciativou Auto*Mat. V roce 2007 slíbil, že odpracuje 50 hodin, pokud se tunel Blanka prodraží oproti vyhlášené ceně veřejné zakázky.

Tunel nakonec přijde Pražany na 36 miliard korun. Původně přitom cena měla být až o deset miliard korun nižší.

Bém podle Auto*Matu zatím na výzvu, aby přiznal svou chybu, nereaguje.

"Podle informací magistrátu zveřejněných na začátku srpna má stát Blanka 36 miliard. Je to téměř o polovinu více oproti původní ceně tunelu, kterou bývalý primátor garantoval lidem. Pavel Bém by měl konečně přiznat, že nedodržel svůj slib, a Pražanům se omluvit," říká Vít Masare z iniciativy Auto*Mat.

Cena od prvopočátku nereálná

Původně se přepokládalo, že cena stavby tunelu bude okolo 21 miliard, postupně se zvyšovala na 26. Až do minulých voleb bývalé vedení města právě v čele s Bémem tvrdilo, že maximum ceny je 28 miliard.

Konečný účet mohl být až 38 miliard, radnici se ale podařilo uspořit. Tunel by se měl otevřít 1. května 2014.

Podle nynějšího vedení magistrátu byla cena za tunel už od prvopočátku nereálná. "Už na začátku bylo jasné, že Blanka bude stát nejméně 32 miliard," řekl šéf odboru městského investora Jan Beránek. V odhadech totiž chyběly platby za technologii a valorizace.

Bém v den, kdy vyšel najevo závěrečný účet za Blanku, zdolal druhou nejvyšší horu světa K2.

Praha podtunelovaná, Blanka zasypaná - podívejte se:

Své návrhy na práci pro bývalého primátora posílají fanoušci Auto*Matu na Facebooku a Twitteru, lidé mohou psát i na web.

Navrhli například, aby Pavel Bém řídil dopravu na křižovatce U Bulhara, vynášel cyklistům kola do schodů u přerušené nejdražší pražské cyklostezky ve Vysočanech nebo montoval v centru města nájezdy a sjezdy pro kočárky na chodníky s vysokými obrubníky.

Příště na kole! Díky, Pavel Bém

"Recesistických nápadů by bylo hodně. Nicméně si myslím, že by bylo vhodné využít postavení a vlivu pana Béma k prosazení masivní kampaně snažící se přesvědčit motoristy, že normální a ohleduplné není používat k cestám po Praze auto, ale MHD," zní jeden z návrhů, které lidé píší.

Mezi návrhy se ale objevila i možnost, aby politik v cyklistickém dresu postával na různých místech Prahy a ukazoval řidičům transparent s nápisem: "Příště jeď na kole! Díky, Pavel Bém."

Auto*Mat původně žádal, aby nechal Bém v případě, že se Blanka prodraží, vyvěsit za své peníze omluvné billboardy. Tehdejší primátor to však odmítl a sám navrhl, že raději vykoná veřejně prospěšné práce.

 

Právě se děje

Další zprávy