Klatovy - Čtyřiačtyřicetiletý nizozemský parašutista, který 3. srpna zemřel po seskoku nedaleko Klatov, nezvládl manévr při vysokorychlostním přistání.
Vyplývá to ze závěrečné zprávy Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN).
Při extrémní disciplíně swoopingu založené na vysokorychlostním přistání zemřeli v srpnu a září u klatovského letiště celkem tři parašutisté.
ÚZPLN na svých stránkách zveřejnil závěrečnou zprávu o první z tragických nehod. Nehodou se zabývá i klatovská policie, její mluvčí Dana Ladmanová uvedla, že policie tento případ odloží.
Při swoopingu se před přistáním provádí takzvané narychlení padáku, kdy pilot výraznou otáčkou prudce ztratí výšku a získá ještě větší rychlost. To mu umožní po srovnání padáku ve výšce v řádu metrů letět několik desítek metrů vodorovně se zemí.
Podle komise ÚZPLN zkušený parašutista zahájil narychlení padáku z 270stupňové zatáčky v nevhodném místě a na menší výšce, zatáčku navíc přetočil. "Včas nepřerušil vysokorychlostní přistávací manévr, v průběhu manévru pravděpodobně improvizoval, zahájil vybírání strmého klesání v příliš malé výšce," konstatovala komise.
Parašutista byl členem Královské nizozemské letecké asociace. Účastnil se odborných kurzů zaměřených na nácvik vysokorychlostních přistávacích manévrů, před zahájením kurzu na klatovském letišti uvedl, že absolvoval 886 seskoků s padákem.
Počasí na nehodu nemělo vliv
Na soustředění u Klatov skočil dvanáctkrát. Komise také konstatovala, že parašutista měl platný průkaz i kvalifikaci, nebyl pod vlivem zakázaných látek, léků nebo drog, byl správně ustrojen do padákové soupravy, která byla v pořádku a plně funkční. Na nehodu neměla vliv, stejně jako počasí.
Další parašutista zemřel při seskoku u Klatov 11. srpna, týden po první tragické nehodě Nizozemce, a další dvaačtyřicetiletý muž z Děčínska 24. září. "Muž seskakoval v blízkosti obce Chaloupky u Klatov na sportovním letišti. Zranil se při seskoku do vodní nádrže," uvedla tehdy policie.
Ve swoopingu se na klatovském letišti pořádají v posledních letech i mezinárodní závody. Piloti při nich například při přistávání prolétávají jen několik centimetrů nad zemí vysokou rychlostí až přes 100 kilometrů v hodině. Při některých přistáních táhnou špičku nohy vodou.