Plzeň - Plzeňský kraj uložil Českým drahám (ČD) pokutu 40 000 korun za nedodržení smluvních podmínek v prvním čtvrtletí.
Pokutu ve čtvrtek schválili radní po kontrole zpoždění vlaků, dodržení přípojů, řazení vlaků a oběhů vozů a po vyhodnocení přehledu neuskutečněných spojů. Oznámil to radní Ivo Grüner.
"Je to malá suma, ale bereme ji jako zdvižený prst pro ČD, aby se zamyslely, zda na těch tratích, kde podmínky nedodržely, chtějí dále jezdit," uvedl Grüner.
Podle něj je každé varování v konkurenčním prostředí důležité. Kraj totiž připravuje v průběhu deseti let vypsat výběrová řízení na jednotlivé tratě. Cílem kontroly bylo zvýšení kvality služeb dopravce a tím zvýšení spokojenosti cestujících.
ČD: Na vině jsou hlavně poruchové motoráky
ČD pokutu zaplatí. Podle jejich regionální mluvčí Radky Pistoriusové zavinila chyby zejména starší technika, hlavně poruchové motorové vozy.
"Plzeňské krajské centrum dostalo pokutu poprvé od března 2008, kdy se na nich dohodl kraj s ČD," řekla Pistoriusová. Uznala, že chyba byla na straně ČD, které se budou snažit o nápravu, aby se už situace neopakovala. Jednou z cest je modernizace vozidel, která běží.
Má nízká pokuta smysl?
Grüner odmítl diskutovat nad tím, zda je sankce 40 000 Kč pro ČD, které od Plzeňského kraje dostanou letos na zajištění základní obslužnosti 372 milionů korun, systémovým řešením.
Podle něj je maximální výše pokuty věcí obou stran, které v roce 2008 smlouvu sepisovaly.
Podle informací ČTK odbory dopravy v krajích stále více spolupracují a předávají si informace o plnění podmínek dopravcem. Díky tomu, že sankce už využil například Olomoucký kraj, se dá očekávat jejich častějších využití při neplnění závazků ze strany ČD.
Plzeňský kraj se v březnu 2008 s ČD dohodl, že 90 procent všech vlaků musí celý rok jezdit včas. Zástupci obou stran tehdy pouze uvedli, že sankce za zpoždění jednotlivých vlaků budou ve výši tisíců korun, při dlouhodobém výraznějším zpožďování skupin spojů až statisíce. Ve smlouvě není dáno žádné maximální překročení časů v minutách.