Plzeňská práva šetří, kde se dá. Škrtají i v platech

ČTK ČTK
13. 5. 2011 17:47
Univerzita potřebuje ušetřit měsíčně 700 tisíc korun oproti loňsku
Foto: Ludvík Hradilek

Plzeň - Kvůli nedostatku peněz musela právnická fakulta plzeňské Západočeské univerzity od 1. května snížit odměny většině ze zhruba stovky zaměstnanců.

V souvislosti s nižší státní dotací i loňskou půjčkou od univerzity potřebuje ušetřit měsíčně 700 tisíc korun oproti loňsku, což se zatím nedaří, řekl děkan Květoslav Růžička.

"Posoudili jsme, jak kdo učí, jaká je jeho výkonnost a podle toho jsme přistoupili ke snížení odměn. I vedení fakulty si je snížilo téměř na polovinu," dodal.

Současný deficit v rozpočtu fakulty činí téměř pět milionů korun. Musí také zaplatit loňskou ztrátu, na níž si půjčila od univerzity, tedy 2,3 milionu korun. Podle Růžičky už "spoří na všem", včetně občerstvení a pronájmů sálů na vědecké rady.

"Teď jsme reakreditovali celoživotní vzdělávání (CŽV), které tady začalo skomírat. Budeme ho inzerovat, začne od září. Přihlásit se může kdokoli. Předtím to byli na základě smluv hlavně policisté a hasiči," uvedl děkan. Fakulta z něj získá peníze. CŽV je dvouleté a poplatek činí zhruba 23 tisíc korun za rok. "Chtěli bychom alespoň 100 lidí," dodal.

Fakulta začala být také aktivní v získávání grantů, což podle Růžičky předminulé vedení vůbec nezajímalo. Postupně s nimi některé katedry začaly, ale děkan chce zapojit všechny.

"Snížení odměn je zřejmě jediná cesta k úsporám, záměrem je aby fakulta měla letos vyrovnané hospodaření," řekl šéf nového akademického senátu Tomáš Pezl. Uvedl, že ve vnitřních úsporách už téměř není kam sáhnout. "Musíme vyvíjet aktivitu směrem ke grantům, privátnímu výzkumu a obnovit CŽV," dodal.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 2 hodinami

Dálnice D11 z Hradce do Jaroměře se autům otevře 17. prosince

Dokončovaný úsek dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře se motoristům otevře 17. prosince. Stát bude 4,1 miliardy korun bez DPH. Jde o největší současnou stavbou na území Královéhradeckého kraje, řekl ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Na úseku u Smiřic se v sobotu konal den otevřených dveří.

"Za necelé tři měsíce po dálnici budou jezdit auta. Diskutujeme dnes s lidmi přípravy silnic. Je to samozřejmě trochu sebeprezentace, ale chceme ukázat, že příprava a stavba dálnice není jednoduchá," řekl Mátl.

Stavba je rozdělena na dva úseky z Hradce Králové do Smiřic a ze Smiřic do Jaroměře. Stavba trasy do Jaroměře začala v dubnu 2019, z Hradce do Smiřic se buduje od února 2019.

"My jsme dokonce zrychlili, stavba se měla otevírat až v příštím roce během průběhu léta, podařilo se nám se zhotovitelem vyjednat zkrácení lhůty o osm měsíců. Příprava dálnice trvá daleko déle, to jsou někdy i desítky let," řekl Mátl. Šest až deset let příprava podle Mátla zabere vždycky.

D11 z Prahy do Hradce Králové a na státní hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978 a od roku 2017 dálnice končí v Hradci Králové. Z plánovaných 154 kilometrů dálnice se jezdí zhruba po 91 km. Stavba z Hradce do Jaroměře navazuje na úsek dálnice z Hradce Králové, měří 22,4 kilometru. Vede podél současné silnice první třídy na Jaroměř a Náchod. Za Jaroměří se napojí na silnici I/37.

Zdroj: ČTK
Další zprávy