Pardubice - Za vykolejení vlaku u Rosic nad Labem na Pardubicku může podle vyšetřovatelů Drážní inspekce špatný technický stav kolejnice a to, že provozovatel, tedy Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), vadu včas neodhalil.
Informovala o tom v závěrečné zprávě Drážní inspekce. Osobní vlak na trati mezi Pardubicemi a Hradcem Králové vykolejil loni v listopadu, nehoda se obešla bez zranění.
Na pojízdné části kolejnice byl defekt, kvůli kterému vznikly trhliny vedoucí až k lomům části kolejnice, jež se následně rozpadla na kusy, píšou vyšetřovatelé v závěrečné zprávě.
Jako další ze zásadních příčin nehody stanovili to, že SŽDC při pravidelných kontrolách neodhalila tento defekt a nepřijala odpovídající opatření. Škoda po nehodě dosáhla téměř 700 tisíc korun.
Osobní vlak vykolejil v noci na 18. listopadu a nehoda trať uzavřela na řadu hodin, cestující museli využívat náhradní autobusovou dopravu. Měnilo se tehdy asi 60 metrů kolejnice.
Po obnovení provozu vlaky na stometrovém úseku jezdily v režimu takzvané konsolidační jízdy, což znamená, že tam preventivně dodržovaly sníženou rychlost na 30 kilometrů v hodině.
Inspekce v závěrečné zprávě doporučila SŽDC v nejkratším možném termínu, nejpozději do příchodu zimy, zkontrolovat všechny tratě a zaměřit se na výskyt trhlin a jejich možný rozvoj. Inspektoři také doporučili zkrátit interval mezi kontrolami.