Kunětice (Pardubicko) - Replika letounu Blériot prvního českého aviatika Jana Kašpara v pátek kvůli silnému větru z Kunětic nevzlétla. Organizátoři museli akci, která měla připomenout sté výročí prvního Kašparova letu, z bezpečnostních důvodů zrušit.
O přelet mezi Pardubicemi a Prahou se znovu pokusí zřejmě za týden, oznámil Martin Kindernay, jeden z organizátorů akce. Start byl původně plánován na sedmou hodinu ranní. Do Prahy mělo letadlo dorazit asi o hodinu a půl později.
"Zásadní problém je počasí. Letoun potřebuje bezvětří. Myslím si, že let by byl pro pilota velmi nebezpečný. Bohužel se nám to nepodařilo udělat ten samý den, kdy letěl Kašpar. Je pátek 13., možná je to tím," řekl Kindernay.
Vítr foukal rychlostí vyšší než tři metry za sekundu, tedy necelých 11 kilometrů za hodinu. Proto podle pilota Petra Máry nemohl letoun odstartovat.
"Myslel jsem, že zkusím aspoň s letadlem poskočit, ale to nepřipadá v úvahu. Včera byl slabší vítr a bylo to na hraně. Objevila se oblačnost a uhání poměrně svižně. Dnešní den vidím bohužel za ztracený," řekl pilot Mára.
Pilotovat veterána je fyzicky velmi obtížné
Letoun měla doprovázet civilní cessna, aby zajišťovala komunikaci s leteckým dispečinkem, a také armádní vrtulník, který byl k dispozici pro přelet nad vojenskými prostory. Před 100 lety Jana Kašpara nevázaly žádné letecké předpisy a mohl letět, kudy chtěl.
"Letoun letí rychlostí 70 kilometrů za hodinu, když se během cesty zvýší rychlost větru na pět metrů za vteřinu, letadlo zpomaluje na 50 kilometrů. Řídit historický letoun je fyzicky velmi náročné a navíc je tam velká zima, kterou umocňuje vítr z vrtule, který mi fouká do obličeje," řekl pilot.
Replika letounu není úplně přesná, s jakou letěl Jan Kašpar. "Má víc prvků originálního Blériotu, než měl Kašpar. Původní letadlo mu shořelo, takže si na základě Blériota postavil vlastní. Mělo o 25 koní výkonnější motor a trochu jiné ocasní plochy než to naše," řekl Mára.
Aviatik Kašpar byl průkopníkem letectví v českých zemích. Letoun, který si sám postavil a s nímž doletěl v roce 1911 do pražské Chuchle, daroval v roce 1913 Národnímu technickému muzeu v Praze.