Chrudim - Po dlouhých odkladech by měla příští rok začít výstavba obchvatu Chrudimi.
Poslanecká sněmovna na něj schválila 100 milionů korun v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Peníze však zatím stačí jen na malou část stavby, vlastní silnice se budovat nezačne, uvedla Hana Jarolímová z pardubické správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
"Využijí se na realizaci objektů, které lze dokončit v roce 2013 a nezatíží rozpočet roku 2014. Jedná se zejména o přeložky silnic druhé a třetí třídy včetně mostů, odvodnění a souvisejících objektů, a také na dokončení přeložek inženýrských sítí," uvedla Jarolímová.
Na stavbu již byla vydána část stavebních povolení, o další ŘSD požádalo, žádost na hlavní trasu podá v první polovině příštího roku. Organizace také dokončila výkupy pozemků kromě vlastníků, které se nepodařilo dohledat, tyto parcely budou vyvlastněny.
Dokončují se smlouvy na věcná břemena, hotový je záchranný archeologický průzkum. Přeložila se již také část inženýrských sítí, v roce 2013 se musí ještě přeložit horkovod a plynovod.
Příprava stavby dosud stála asi 130 milionů korun. Největší část spotřebovaly projektové dokumentace, výkupy pozemků, přeložky sítí a archeologický průzkum.
Celkový rozpočet obchvatu Chrudimi, který začne u Medlešic a vyústí za Slatiňany na silnici I/37, dosáhne zhruba 2,1 miliardy korun bez DPH.
Jistá je zatím jen cena za úsek z Medlešic po výpadovku z Chrudimi na Vysoké Mýto, ve výběrovém řízení vyhrála nabídka ve výši 1,663 miliardy korun. Na druhý úsek se zatím tendr neuskutečnil, cena 439 milionů korun je pouze z projektové dokumentace.
Průjezd Chrudimí, kde žije kolem 25 tisíc lidí, trvá v dopravní špičce až půl hodiny, což vedle řidičů zatěžuje i obyvatele. Denně městem projede asi 25 tisíc vozidel.