Ekologové se odvolali. Nechtějí stavbu na Labi

ČTK Petr Jemelka ČTK, Petr Jemelka
8. 9. 2010 13:22
Tři sdružení nesouhlasí s povolením kraje prodloužit splavnost Labe až do Pardubic
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Arnika

Pardubice - Tři občanská sdružení se odvolala proti rozhodnutí Pardubického kraje umožnit stavbu plavebního kanálu u Slavíkových ostrovů u Přelouče.

Účelem stavby, o jejíž povolení požádalo ředitelství vodních cest, je splavnit Labe až do Pardubic.

Podle Miroslava Patrika z ekologické organizace Děti Země ale stavba na ostrovech ohrozí chráněné živočichy a rostliny.

Ekologové jsou podle Patrika rozhodnutím odboru životního prostředí Pardubického kraje tak rozhořčeni, že chtějí jeho šéfa Josefa Hejduka nominovat na Ropáka. Kromě Dětí Země podaly odvolání také sdružení Svoboda zvířat Hradec Králové a Zelená pro Pardubicko.

O odvolání proti udělení výjimky ke stavbě bude nyní rozhodovat ministerstvo životního prostředí.

Splavnění Labe do Pardubic má stát dvě až tři miliardy korun. Doposud už se za posudky, soudní náklady a za výkup pozemků utratilo zhruba 700 milionů korun.

Pro prodloužení vodní cesty o 24 kilometrů z Přelouče do Pardubic měly vzniknout více než tříkilometrový kanál, plavební komora s vraty a nová přemostění.

Bylo by rovněž nutné vybudovat v Pardubicích přístav se skladovacími prostory a překladištěm. Zastánci splavnění tvrdí, že po vodě by bylo možné výhodně vozit nadrozměrné náklady a sypké materiály, například obilí, písek, hnojiva či posypové soli.

Po kolejích to (prý) vyjde levněji

Podle odpůrců by ale byly náklady na převoz jedné tuny zboží vyšší, než při přepravě po železnici. Lodě plující proti proudu prý produkují příliš emisí a kvůli špatným plavebním podmínkám by do Pardubic velkou část roku nemohly jezdit.

"Zboží, které by bylo případně přepravováno lodní přepravou, může být převezeno po železnici, neboť železniční trať mezi Děčínem a Drážďany je v současnosti využita přibližně z jedné třetiny," uvedl Jan Linhart ze sdružení Zelená pro Pardubicko.

Dosavadní analýzy potřebnost splavnění řeky do Pardubic přesvědčivě neprokázaly. Smysluplnost investic do lodní dopravy zpochybnil v roce 2009 i Nejvyšší kontrolní úřad.

 

Právě se děje

Další zprávy