Městský úřad z domova: Přerov elektronizuje systém

ČTK ČTK
3. 10. 2011 15:25
Projekt za zhruba 100 milionů korun dotuje Evropská unie
Přerovský magistrát (Ilustrační foto)
Přerovský magistrát (Ilustrační foto) | Foto: fotoprerov.cz

Přerov - Přerovská radnice se pouští do rozsáhlého projektu, jehož cílem je zjednodušit komunikaci mezi občany a úřadem. Elektronizace veřejné správy by měla přijít až na sto milionů korun.

Většinu této částky by měla pokrýt evropská dotace. Město si na tento projekt však musí vzít nejprve stomilionový úvěr, aby do doby, než přijde dotace, bylo schopno náklady pokrýt z vlastního rozpočtu.

Podle zástupců radnice jde v celostátním měřítku o unikátní projekt, který lidem umožní vyřizovat si úřední věci ze svého domova.

"Účelem této elektronizace veřejné správy je podstatně rychlejší a efektivnější poskytování služeb občanům a zjednodušení komunikace občan - úřad," uvedl tajemník přerovského magistrátu Jiří Bakalík.

Úředníci mají v tuto chvíli v rukou stopadesátistránkovou studii a čekají na další kroky.

Město zaplatí jen 15 procent

"Rada města teď schválí podmínky dvou výběrových řízení. Jedno na zpracovatele projektu, který projekt takřka vypiluje do detailů a vypracuje podrobnou dokumentaci. Druhý na výběr banky, která městu na záměr vypůjčí 100 milionů korun," řekl primátorův náměstek Josef Kulíšek (ODS).

"Za pomocí evropských peněz z Integrovaného operačního programu nám má na tento projekt přijít dotace ve výši 85 procent, takže město Přerov by uhradilo jen 15 procent," dodal.

Na stomilionovou zakázku bude dohlížet právní kancelář. "Dá se očekávat, že o samotnou realizaci budou soutěžit významné firmy z oblasti informačních technologií. Rozhodující pro nás bude cena, za kterou nám elektronizaci v následujících dvou letech provedou," doplnil Kulíšek.

V roce 2012 by se mělo na projekt uvolnit 54 milionů korun, které půjdou například na vybudování metropolitní sítě. V roce 2013 bude uvolněno dalších 40 milionů korun. Mají zajistit například digitalizaci či zřízení datového skladu.

V projektu uspělo jen 10 statutárních měst

"Pokud vše vyjde podle plánu, budeme patřit k prvním městům v České republice, která v tak velké míře přinesou elektronizaci veřejné správy. Jsem rád, že jsme se do této výzvy ministerstva vnitra zapojili. Příležitost, kdy město získá dotaci ve výši zhruba 81 milionů nákladu, se už nikdy nebude opakovat," míní tajemník Bakalík.

Podotkl, že žádost si do tohoto projektu podala téměř všechna statutární města. Uspělo pouze deset z nich.

Podle zástupců radnice díky projektu už nebudou obyvatelé závislí na úředních hodinách magistrátu a ušetří si cestu za vyřizováním úředních záležitostí. Město by tím mělo ušetřit až 20 procent nákladů za chod administrativy.

Díky elektronizaci ušetří čas i úředníci. Součástí projektu je také digitalizace archivu, který umožní uložení, ochranu a zpřístupnění dokumentů z oblasti archivních knižních fondů nebo významných dokumentů z kulturní, politické a náboženské oblasti.

 

Právě se děje

Další zprávy