Semily - Na Semilsku ve středu ráno narazil osobní vlak do skalního sesuvu a vykolejil. Zranění utrpělo devět lidí.
Nejvážnější je stav strojvůdce, který má středně těžké poranění nohy. Vrtulník ho přepravil na traumatologii do Liberce, uvedla krajská mluvčí záchranné služby Lenka Moravcová. Provoz na trati mezi Jabloncem nad Jizerou a Martinicemi se podaří obnovit nejdříve za týden, spíše ale později, uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský. Vlaky dočasně nahradily autobusy.
Nehoda se stala v 06:34 mezi Poniklou a Hrabačovem na Semilsku, asi 400 metrů od křižovatky na Roprachtice. "Vlak jel směrem od Poniklé," řekl mluvčí policie Petr Kmínek. Při nehodě bylo zraněno sedm z deseti cestujících a dva členové osádky vlaku, uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal, který původně hovořil až o dvanácti raněných. "Škoda na vlaku byla předběžně vyčíslena na 1,5 milionu korun," dodal.
Podle Štrauchové neměl strojvůdce možnost střetu zabránit. "Sesuv byl těsně za zatáčkou, neměl čas zabrzdit," řekla. Její slova potvrdil i Drápal. "Strojvedoucí viděl překážku na trati na poslední chvíli a měl jen malou šanci zareagovat, což potvrzuje i fakt, že nestihl po použití rychlobrzdy ani opustit kabinu strojvedoucího," upřesnil.
Sesuv byl nečekaný, skálu kontrolovali před týdnem
Zaklíněného strojvůdce museli hasiči z kabiny vystříhat. "Bylo to hodně náročné vyprošťování, použili veškeré hydraulické náčiní, které měli k dispozici. Skála se částečně vmáčkla do kabiny," dodala mluvčí. Hasiči poté těžce zraněného strojvůdce ve vakuové matraci odnesli asi 400 metrů k vrtulníku.
Zranění ostatních jsou lehká. "Dva jsme ošetřili na místě a šest lidí převezli na chirurgii do Jilemnice. Mají poranění dolních končetin, hrudníku a hlavy," dodala Moravcová.
Asi dvacet metrů lokální tratě je zavaleno několika skalními bloky, které mají na výšku až tři metry a na šířku čtyři metry. "Největší odštěp ze skály má na délku asi deset metrů," řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.
Odstranění skály z horské trati a oprava kolejí si vyžádá asi týden. "Pro těžkou techniku je to velmi obtížně přístupné místo, je tam zářez o šířce 15 až 20 metrů," nastínil Ptačinský. Výluka na trati ale může být mnohem delší než týden.
Narušenou skálu totiž bude muset prozkoumat geolog, který určí jak rozsáhlá sanace je nutná. Sesuv byl nečekaný, předchozí kontroly žádné narušení skály nenaznačovaly. "Nikdy tam problém nebyl, ani s malými kameny," dodal Ptačinský. Skálu podle něj naposledy kontrolovali před týdnem.