Ostrava - Nápad primátora Ostravy Petra Kajnara (ČSSD), aby lidé za smogu cestovali veřejnou dopravou zdarma, může město připravit o desítky milionů korun.
Aktuálně.cz má analýzu, která dokládá, že náklady mohou být výrazně vyšší, než jaké primátor Kajnar i vedení dopravního podniku dosud oficiálně uvádějí.
Ztrátu desítek milionů ve veřejné dopravě přitom magistrát riskuje i navzdory tomu, že Ostrava jako jediná z velkých měst zdražuje pro rok 2011 jízdné. Zdražování obhajuje tím, že nemá v rozpočtu žádné rezervy, aby se cena zvyšovat nemusela.
Pouze miliony, říká Kajnar
Záměr primátora Kajnara na cestování městskou dopravou zdarma vychází z předpokladu, že by to mohlo přesvědčit motoristy, aby v době smogových situací nechali auta doma a cestovali veřejnou dopravou.
"Chceme vše připravit tak, aby cestování bez jízdenky bylo možné od prvního ledna 2011," uvedl primátor Ostravy.
Kajnar počítá s tím, že celkové roční ztráty dopravního podniku na tržbách budou řádově v milionech korun. "Bude to maximálně deset milionů," odhaduje primátor. "Kdyby byl opravdu mimořádně špatný rok, může to být něco přes deset milionů. Ovšem ne o moc."
Také ředitel Dopravního podniku Ostrava František Kořínek počítá podobně. „Takových dnů, při kterých by se jezdilo zadarmo, není během roku více než deset," předpokládá ředitel Kořínek. „Takže se bavíme o marginálním problému."
Smogových dnů je více
Jenže analýza Aktuálně.cz říká něco jiného. Je z ní zřejmé, že primátor i ředitel dopravního podniku nemají pravdu.
Pokud by dopravní podnik skutečně umožnil v době smogových situací cestovat zdarma, dosáhly by ztráty desítek milionů korun, tedy řádově více, než kolik uvádějí.
Podle statistiky Českého hydrometeorologického ústavu bylo jen od 1. února do dnešního dne v Ostravě celkem už 16 dnů se signálem regulace, tedy přesně takových, ve kterých by se veřejnou dopravou jezdilo bez jízdenky.
SMOGOVÉ DNY 2010
Na základě vládní vyhlášky číslo 223 z roku 2009 začalo vyhlašování signálů regulace fakticky až v únoru 2010.
Vyhlášení těchto signálů odpovídá celkovému počtu smogových dnů, během kterých by lidé v Ostravě mohli veřejnou dopravou cestovat zdarma.
Smogové dny v Ostravě:
- 9. února 10:00
až
12. února 20:00 - 17. února 04:25
až
20. února 07:55 - 12. října 15:30
až
14. října 14:10 - 3. prosince 19:30
až
10. prosince
Poznámka:
v 05:00 dne 10.12.
stav regulace stále platil
V dalších 20 dnech bylo počasí a hodnoty znečištění na Ostravsku takové, že podle meteorologů mohla smogová situace nastat.
V této statistice není navíc zahrnutý celý letošní leden a do konce roku zbývají ještě tři týdny. Poslední smogová situace začala v Ostravě v pátek 3. prosince a stále zatím trvá.
Kolik to bude stát?
Ředitel Dopravního podniku Ostrava František Kořínek sice uvedl, že cestování zadarmo v době smogových situací bude pro firmu marginální problém, o tom, jaké budou ztráty, však odmítá mluvit.
"Nejdříve to musím předložit zastupitelům. Nemůžou se to přece dozvědět z novin," sdělil František Kořínek.
Aktuálně.cz však zjistilo, že pokud se v Ostravě skutečně bude jezdit během smogu zdarma, přijde dopravní podnik o peníze z prodeje krátkodobých jízdenek, které jsou k dostání v trafikách a automatech.
Současně by však výrazně nižší byly také tržby z dlouhodobých měsíčních jízdenek, jejichž nákup by lidé odkládali na dobu, až smogová situace skončí.
Průměrné tržby z tohoto prodeje jsou ve všední den v Ostravě 1,4 milionu korun, o víkendech asi o dvě třetiny nižší.
Z těchto údajů je tedy možné spočítat, že jen za letošních dosud statisticky doložených 16 smogových dnů, by ztráty dopravního podniku v Ostravě dosáhly téměř 20 milionů korun.
A to je dvakrát více, než maximální suma, kterou uvádí primátor Petr Kajnar.
Taková částka však pro dopravní podnik a pro rozpočet města není zanedbatelná. Ostrava jako jediná z 8 největších měst zvyšuje pro rok 2011 cenu jízdného a 20 milionů odpovídá celkové sumě, kterou si cestující v Ostravě v příštím roce připlatí.
Ať platí vláda, žádá Kajnar
Součástí návrhu na cestování zdarma je také plán primátora Kajnara, že náhradu ztráty, která tím městu vznikne, bude Ostrava požadovat po vládě. „Péče o čisté ovzduší je v kompetenci státu. Proto budeme žádat vládu, aby nám to zaplatila," prohlásil opakovaně Petr Kajnar. „Sám jsem zvědavý, jak se k tomu postaví."
Například z postoje ministra životního prostředí Pavla Drobila (ODS), se však dá odhadnout, že vláda ke Kajnarovu plánu moc vstřícná nebude.
"Populistická hesla typu, teď my budeme dávat v uvozovkách dopravu zdarma a fakturu pošleme vládě, tak to je jen přehazování problému z jedné strany na druhou," uvedl Pavel Drobil.
"Pokud chce pan primátor skutečně tímto způsobem, podle mého názoru nesystémovým, přispět svému městu, tak ať nedělá laciná gesta na účet někoho jiného. Ať ji udělá zdarma, ale ať neposílá někomu účty," dodal ministr.