Zánik tratě Smržovka-Josefův Důl by oplakali i turisté

ČTK ČTK
15. 9. 2010 9:08
Nevidíme důvod provoz omezovat nebo ukončovat, zní z Libereckého kraje
Lokální tratě bývají často malebné. Na to se však statistiky neptají...
Lokální tratě bývají často malebné. Na to se však statistiky neptají... | Foto: Zuzana Hronová

Liberec - V Libereckém kraji hrozí ukončení provozu na dvou železničních tratích. Úseky z Raspenavy do Bílého Potoka na Liberecku a ze Smržovky do Josefova Dolu na Jablonecku navrhuje kvůli úsporám zrušit Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).

Liberecký kraj s tím nesouhlasí, na obou tratích dopravu objednává a nevidí důvod provoz omezovat nebo ukončovat, prohlásil náměstek libereckého hejtmana Martin Sepp (ČSSD).

Obě tratě jsou součástí Jizerskohorské železnice, která představuje zhruba třetinu regionálních tratí v kraji. Na provoz trati vypsal před dvěma lety kraj veřejnou soutěž, do níž se přihlásilo pět firem. V tendru zvítězily České dráhy, které nabídly nejnižší cenu - 105 korun za kilometr. Od prosince 2011 tam budou jezdit ČD dalších 15 let, ale za přísnějších podmínek.

"Kraj ani cestující na tom rozhodně neprodělají, pokud bychom ale dvě tratě zrušili, museli bychom zřejmě soutěž vypsat znovu," poznamenal Sepp.


Přijde nová zastávka vniveč?

Zejména v případě regionální tratě ze Smržovky do Josefova Dolu vyvolal návrh vlnu nevole. "Trať je využívána nejen místními obyvateli, ale také turisty a lyžaři," řekl Sepp.

Na trati byla dokonce před pěti lety vybudována z více než milion korun nová zastávka, která umožňuje cestu do oblíbeného lyžařského střediska Tanvaldský Špičák a využívají ji také místní školáci a senioři z nedalekého penzionu. V případě ukončení provozu na trati by vynaložené peníze přišly vniveč.

Ukončení vlakového provozu a následný zánik zřejmě čeká v brzké době 25 regionálních tratí v zemi. Na dotaz ČTK to v úterý uvedl ředitel SŽDC Jan Komárek. Podle něj se na osudu tohoto počtu tratí shodla SŽDC s kraji.

Správa železnic původně předložila krajům k jednání seznam více než 60 ekonomicky nevýhodných tratí. "Je shoda na 25 tratích, na kterých by nebyla od příštího grafikonu objednána doprava," řekl Komárek. Seznam chce co nejdříve předložit ministerstvu dopravy, které bude mít konečné slovo.

 

Právě se děje

Další zprávy