Hradec Králové - Elektrobusem se mohou v tomto pracovním týdnu svézt cestující královéhradecké městské hromadné dopravy.
Na lince číslo 27 zdejší dopravní podnik testuje, jak si vůz zapůjčený společností SOR Libchavy bude vést v provozu krajského města. Vedle samotného svezení se zájemci o tento druh vozů bez emisí mohou ve středu odpoledne podívat na Riegrově náměstí i pod jeho kapotu.
Předváděcí elektrobus se mihl na jeden den Hradcem Králové už na konci června. Tehdy se vedení dopravního podniku města Hradce Králové a společnosti SOR Libchavy domluvilo na týdenní zápůjčce vozu do reálného hradeckého provozu.
Elektrobus vyjde stále hodně draho
"Jedná se o elektrobus, který je nasazen do reálného provozu, abychom si odzkoušeli jeho jízdní a provozní vlastnosti. Za poslední období se tato oblast z hlediska vývoje výrazně posunula a cesta elektrobusu má šanci být cestou budoucnosti," říká ředitel Dopravního podniku města Hradce Králové Miloslav Kulich.
Bezemisní provoz těchto vozů zní lákavě i když celá třetina najetých kilometrů zdejší MHD je díky trolejbusům také bez zplodin. Zatím je však nákup a provoz elektrobusů ekonomicky nevýhodný.
"Dnes toto vozidlo ujede cca 150 kilometrů na jedno nabití (za den), což už je dost, ale na druhé straně je to pro použití v provozu, kde náš autobus ujede i 300 kilometrů stále limitující. Vozidlo je také v tuto chvíli výrazně dražší než klasický autobus a akumulátory zatím vydrží zhruba třetinu životnosti vozidla," vyjmenovává nevýhody Kulich.
Až se tyto parametry zlepší. Budou moci elektrobusy plně nahradit autobusy s naftovým motorem.
Zájemci, kteří si budou chtít vůz prohlédnout podrobně, mají příležitost nejen na lince č. 27, kde až do pátku bude vůz nasazený, ale mohou se přijít podívat ve středu 10. srpna od 14 do 18 hodin, kdy bude vystaven na Riegrově náměstí před nádražím ČD na stanovišti F.