Karlovy Vary - Více než 100 let stará technologie a nevhodný materiál byl příčinou dubnového sesuvu svahu pod železniční tratí u Dalovic na Karlovarsku. Sesuvu neblaze pomohly také místní podmínky. Úsek mezi vlakovými stanicemi Dalovice a Hájek byl po rekonstrukci zprovozněn v pondělí večer, oprava stála přes 90 milionů korun, informovala v úterý mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Radka Pistoriusová.
Problém vznikl už na sklonku 19. století, kdy byla trať rozšířena na dvojkolejnou a násep byl dosypán, uvedla mluvčí. "Podle současných poznatků by takovéto úpravy byly prováděny s využitím takzvaného zazubení původního náspu, které znemožňuje posouvání svahu. Mimo tuto skutečnost byly náspy v té době budovány s využitím tehdejších postupů a tehdejších požadavků na kvalitu materiálu, z čehož vyplývá jejich nedostatečná hutnost a použití z úterního hlediska nevhodného materiálu," popsala Pistoriusová.
Nevhodný materiál pak v průběhu času sytila vlhkost z podloží. V kombinaci s vyšším zatížením to vedlo k celkovému opotřebení náspu a jeho náhlému sesuvu.
Traťmistr si 14. dubna všiml prvních známek závady a nechal zastavit provoz na jedné a pak i na druhé koleji trati. O pár hodin později se asi 70metrový úsek pod jednou z kolejí sesunul. Po opravě náspu a trati se na ni vlaky vrátily v pondělí večer, zatím s omezenou rychlostí.
"SŽDC zvýšilo dohled předmětného a navazujících úseků. Zároveň v bezprostředním okolí sesuvu probíhá geotechnický průzkum, který by měl vyloučit poruchy železničního spodku," doplnila Pistoriusová.
Průzkum začal během opravy sesutého svahu. "Je nutné monitorovat daný úsek i po zahájení provozu, jedná se tedy o časově náročný proces. Vyhodnocení průzkumu je odvislé od průběžných výstupů," dodala mluvčí SŽDC.