Brno - S případným odsunem brněnského železničního nádraží z historického jádra nesouhlasí ministerstvo kultury. Jde o další komplikaci v přípravách projektu za 20 miliard korun, který dosud nemá ani územní povolení.
Ministerstvo kultury, pod které spadají čeští památkáři, svůj nesouhlasný postoj projevilo v připomínkách k novému územnímu plánu. Brněnští politici chtějí s ministerstvem jednat.
Jinak riskují, že územní plán v budoucnu zruší soud, uvedla Mladá fronta Dnes (MfD).
Ministerstvu se nelíbí hlavně to, že Brno prosazuje jen odsunutou polohu. Dopravní uzel není na svém původním místě zakreslený ani v jedné ze tří variant konceptu územního plánu.
"Brno tím pádem dostatečně neprověřuje všechny budoucí možnosti. A nezohledňuje ani současné dopravní tendence vyspělejších západoevropských zemí, které se snaží zachovat vlaková nádraží jako ekologický způsob dopravy v blízkosti historických center," řekl podle MfD mluvčí ministerstva kultury Jan Cieslar.
Opravu nádraží v jeho nynější podobě prosazují památkáři také kvůli zachování tradiční podoby města. Nádraží v centru je podle ministerstva například v Poděbradech, Ústí nad Labem a řadě zahraničních velkoměst - například Berlíně, Paříži a Lyonu.
Už teď vyšlo nové nádraží na miliardu
Brněnský magistrát sice s názorem ministerstva nesouhlasí, ale přesto jej bere vážně a bude se výtkami zabývat.
"Kdybychom na názor památkářů nebrali ohled, může se stát, že kvůli tomu někdy v budoucnu soud tento územní plán zruší," cituje MfD primátorova náměstka Ladislava Macka (ČSSD).
Odsun nádraží z centra dlouhodobě kritizují občanští aktivisté a někteří dopravní experti. Podle nich se brněnské nádraží dá modernizovat a rozšířit ve stávající poloze.
Vedení města dlouhodobě prosazuje odsunutou polohu nádraží a do příprav a souvisejících staveb už investovalo přes miliardu korun.
Peníze na stavbu ale zatím chybí, stejně jako většina potřebných územně plánovacích dokumentů a povolení.