Dopravní podnik v Brně spustil kampaň na boj s vandaly

Eliška Čermáková
27. 8. 2013 12:15
Kampaň s názvem NO TAG! cílí na mladou generaci.
Posprejovaný vlakový vůz Českých drah (ilustrační foto).
Posprejovaný vlakový vůz Českých drah (ilustrační foto). | Foto: Jan Langer

Brno - Novou kampaň proti vandalismu spustil v pondělí Dopravní podnik města Brna (DPMB).

Kampaň s názvem NO TAG! je zaměřená proti vandalům, kteří sprejováním, škrábáním nebo leptáním ničí okna dopravních prostředků, zvláště tramvají.

Ročně tak způsobí dopravnímu podniku škodu kolem pěti milionů korun, přičemž velkou část této částky tvoří náklady na vyčištění posprejovaných vozů a výměny skel.

"Jedná se o celospolečenský nešvar, který se nám dosud nedařilo aktivně řešit. Spuštěním kampaně NO TAG! chceme masivněji působit na cestující, aby byli k tomuto problému uvědomělejší a zavoláním na linky 156 nebo 158 nám pomohli dopadnout pachatele," řekl generální ředitel DPMB Miloš Havránek.

Nejvíce napadené jsou tramvaje, v autobusech a trolejbusech se řidiči vozidel zase setkali s rozřezanými sedadly a zničenými stropy.

Ve spolupráci s městskou policií by podle Havránka mělo dojít ke snížení počtu případů. "Včasné zavolání nám pomůže pachatele rychleji zadržet, a tak alespoň částečně zachránit majetek dopravního podniku," upozornil ředitel Městské policie Brno Jaroslav Přikryl.

Název kampaně využívá slovní hříčky tag - podpisy či krátké zprávy se totiž v grafitti označují jako tagy. Po vizuální stránce uplatňuje prvky graffiti stylu v čele s animovaným sprejerem ukazujícím na nápis.

"Kampaní chceme oslovit mladší ročníky, právě jich se vandalismus nejčastěji týká," vysvětlila název správní ředitelka podniku Eva Lukavská.

Chystá se i přednáška o streetartu

V trolejbusech a autobusech budou umístěny samolepky s logem kampaně, tramvaje budou polepené velkými fóliemi i zvenčí. Vylepením propagačních materiálů ale snaha dopravního podniku zamezit vandalismu nekončí.

"Chystáme přednášku o street artu a soutěž Navrhni svou graffiti tramvaj. Nejlepší výtvor bude zrealizován," doplnila mluvčí podniku Linda Hailichová.

Dopravní podnik vytvořil k celé kampani i trička a odznaky. Studenti, kteří si od pondělí koupí předplacenou jízdenku, dostanou navíc silikonové náramky s nápisem NO TAG!

V minulosti bylo spuštěno již několik kampaní s podobnou tématikou, posledním počinem byla anketa o výměně poškrábaných oken v tramvajích.

 

Právě se děje

Další zprávy