Brněnská MHD chce šetřit, podnik chystá i propouštění

Vladimír Barák
20. 8. 2011 7:50
Dopravní podnik hledá možnosti, jak řešit problém rostoucích výdajů
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Veronika Skálová

Brno - Dopravní podnik města Brna (DPMB) zvažuje propouštění zaměstanců a omezení některých spojů. Změny nejspíš čekají i vozidla, mohly by přejít na ekonomičtější pohon.

Podnik tak jen několik měsíců od oznámení zdražení jízdenek hledá další možnosti, jak řešit problém rostoucích výdajů.

Důvod šetření? Provozní náklady

Důvody, proč podnik chystá nouzový plán šetření, zůstávají stejné jako v případě zdražení jízdenek. Kvůli plánované změně sazby DPH, vyšší ceně nafty a elektřiny hrozí, že se provozní náklady ve veřejné dopravě zvýší až o třicet milionů korun. Tuto částku sice úprava jízdních tarifů pokryje, ale nejde o dlouhodobé řešení.

DPMB, a.s.

Vlastník: Statutární město Brno
Základní kapitál: 4,5 miliardy korun

Provozuje tramvajovou, autobusovou, trolejbusovou a lodní dopravu. Celkem přes tisíc vozidel
Zaměstnává takřka 3 tisíce osob.

Zdroj: výroční zpráva DPMB

Podle některých odhadů totiž v příštích letech dojde k dalšímu zvyšování nutných výdajů, zatímco příjem z jízdného zůstane stejný. Již letos se vedení města jasně vyjádřilo, že další peníze k podpoře veřejné dopravy neuvolní. Jiné řešení než šetření tak DPMB nemá.

Dojde k redukci počtu spojů i zaměstnanců

Možností, kde finance ušetřit, není mnoho. Jako první se nabízí redukce počtu spojů i zaměstnanců.

"Je třeba optimalizovat dopravní nasazení při provozu jednotlivých linek," potvrzuje deníku Aktuálně.cz mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Škrancová. Zároveň slibuje, že před jakoukoli "optimalizací" proběhne důkladná analýza efektivity každé ze současných linek.

A redukce počtu zaměstnanců? Zde se počítá s trendem minulých let.  Od roku 2005 klesl celkový stav pracovníků DPMB z 3 300 na 2 800 lidí.

Noční spoje: lidé v nich často cestují načerno

V hledáčku managementu firmy dlouhodobě zůstává i brněnská specialita - tzv. "noční rozjezdy," při kterých se v půlhodinových intervalech cestující dostanou z hlavního nádraží i do nejodlehlejších částí Brna.

Ačkoli podnik hovoří o tom, že podobné úvahy nejsou aktuální, dle našich informací v budoucnu rozhodně dojde ke změnám.

Ročně stojí rozjezdy 60 milionů korun, většinou nejsou plně vytíženy a z velkých kontrolních akcí vyplývá, že platný jízdní doklad nemá 10 až 15% cestujících.

V nočních spojích často cestují osoby podnapilé, či pod vlivem návykových látek. Tyto prohřešky, spolu s konzumací jídla z non-stop rychlých občerstvení a vzrůstající agresivitou "problémistů" nutí DPMB k tomu, aby žádalo o trvalou asistenci policii. Ta však na podobné akce nemá dostatek mužů a vše se značně prodraží.

I v případě nočních spojů chystá dopravní podnik důkladnou analýzu současného stavu.

 

Právě se děje

Další zprávy