Brněnská MHD chce šetřit, podnik chystá i propouštění

Vladimír Barák
20. 8. 2011 7:50
Dopravní podnik hledá možnosti, jak řešit problém rostoucích výdajů
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Veronika Skálová

Brno - Dopravní podnik města Brna (DPMB) zvažuje propouštění zaměstanců a omezení některých spojů. Změny nejspíš čekají i vozidla, mohly by přejít na ekonomičtější pohon.

Podnik tak jen několik měsíců od oznámení zdražení jízdenek hledá další možnosti, jak řešit problém rostoucích výdajů.

Důvod šetření? Provozní náklady

Důvody, proč podnik chystá nouzový plán šetření, zůstávají stejné jako v případě zdražení jízdenek. Kvůli plánované změně sazby DPH, vyšší ceně nafty a elektřiny hrozí, že se provozní náklady ve veřejné dopravě zvýší až o třicet milionů korun. Tuto částku sice úprava jízdních tarifů pokryje, ale nejde o dlouhodobé řešení.

DPMB, a.s.

Vlastník: Statutární město Brno
Základní kapitál: 4,5 miliardy korun

Provozuje tramvajovou, autobusovou, trolejbusovou a lodní dopravu. Celkem přes tisíc vozidel
Zaměstnává takřka 3 tisíce osob.

Zdroj: výroční zpráva DPMB

Podle některých odhadů totiž v příštích letech dojde k dalšímu zvyšování nutných výdajů, zatímco příjem z jízdného zůstane stejný. Již letos se vedení města jasně vyjádřilo, že další peníze k podpoře veřejné dopravy neuvolní. Jiné řešení než šetření tak DPMB nemá.

Dojde k redukci počtu spojů i zaměstnanců

Možností, kde finance ušetřit, není mnoho. Jako první se nabízí redukce počtu spojů i zaměstnanců.

"Je třeba optimalizovat dopravní nasazení při provozu jednotlivých linek," potvrzuje deníku Aktuálně.cz mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Škrancová. Zároveň slibuje, že před jakoukoli "optimalizací" proběhne důkladná analýza efektivity každé ze současných linek.

A redukce počtu zaměstnanců? Zde se počítá s trendem minulých let.  Od roku 2005 klesl celkový stav pracovníků DPMB z 3 300 na 2 800 lidí.

Noční spoje: lidé v nich často cestují načerno

V hledáčku managementu firmy dlouhodobě zůstává i brněnská specialita - tzv. "noční rozjezdy," při kterých se v půlhodinových intervalech cestující dostanou z hlavního nádraží i do nejodlehlejších částí Brna.

Ačkoli podnik hovoří o tom, že podobné úvahy nejsou aktuální, dle našich informací v budoucnu rozhodně dojde ke změnám.

Ročně stojí rozjezdy 60 milionů korun, většinou nejsou plně vytíženy a z velkých kontrolních akcí vyplývá, že platný jízdní doklad nemá 10 až 15% cestujících.

V nočních spojích často cestují osoby podnapilé, či pod vlivem návykových látek. Tyto prohřešky, spolu s konzumací jídla z non-stop rychlých občerstvení a vzrůstající agresivitou "problémistů" nutí DPMB k tomu, aby žádalo o trvalou asistenci policii. Ta však na podobné akce nemá dostatek mužů a vše se značně prodraží.

I v případě nočních spojů chystá dopravní podnik důkladnou analýzu současného stavu.

 

Právě se děje

před 9 minutami

Komise: Obětí církevního sexuálního zneužívání může být ve Francii od roku 1950 až 10 tisíc

Obětí církevního sexuálního zneužívání může být ve Francii od roku 1950 až 10.000. Aktualizovaný odhad dnes podle agentury AFP zveřejnila komise, která problematiku zkoumá. Nezávislou komisi pro sexuální zneužívání v církvi (Ciase) v roce 2018 zřídila katolická církev v reakci na sérii skandálních odhalení sexuálního zneužívání ve Francii i ve světě. Komise v polovině minulého roku odhadla počet obětí na nejméně 3000, což dnes její předseda Jean-Marc Sauvé označil za "jednoznačné podhodnocení".

Komise na více než rok zřídila telefonní linku pro hlášení sexuálního zneužívání, na kterou se za tu dobu obrátilo 6500 obětí či svědků těchto násilných činů. V polovině telefonátů se jednalo o případy z 50. a 60. let minulého století, útokům častěji čelili muži a 87 procent volajících bylo v době zneužívání nezletilých, zveřejnila loni na podzim Ciase.

"Zdaleka ale nejde o všechny", upozornil dnes Sauvé. "Zásadní otázkou zůstává, kolik lidí se ozvalo. Deset procent, pět procent, méně?" dodal.

"I když je 10.000 hodně, jsme stále daleko od pravdy," komentoval nový odhad Jean-Pierre Sautreau, jež stojí v čele organizace sdružující oběti církevního zneužívání v západofrancouzském departementu Vendée. "Skutky jsou často datovány do 50. let minulého století a ti lidé již zemřeli, nebo je jim přes 80 a už o tom nechtějí mluvit," vysvětluje.

"Je to vrchol ledovce, je to rozhodně mnohem více," domnívá se rovněž Véronique Garnierová z jiného sdružení obětí.

Zpráva komise má na podzim představit celkovou diagnózu problematiky a vysvětlit, jak se církev do situace dostala. Instituce mají následně navrhnout podobu odškodnění obětí. Podle Sauvého však trauma obětí nevyřeší pouze odškodnění finanční, "obzvlášť v případě, že by jej doprovázel příkaz mlčet".

Zdroj: ČTK
před 17 minutami

Grammozis se stal pátým trenérem fotbalistů Schalke v sezoně

Novým trenérem fotbalistů Schalke 04 se stal Dimitrios Grammozis. S klubem z Gelsenkirchenu, který už má jen minimální šance na udržení v první lize, podepsal dva dny po odvolání kouče Christiana Grosse smlouvu do roku 2022. Ve funkci by měl podle médií zůstat i v případě sestupu.

Dvaačtyřicetiletý Grammozis byl bez angažmá od loňského léta, kdy skončil u druholigového Darmstadtu. Na lavičce Schalke je už pátým koučem v aktuální sezoně, před ním se u týmu vystřídali David Wagner, Manuel Baum, Huub Stevens a naposledy Gross.

Premiéru s mužstvem absolvuje v pátek v duelu s dalším kandidátem na sestup Mohučí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy