České Budějovice - Jihočeský hejtman Jiří Zimola (ČSSD) na mimořádné tiskové konferenci vyzval vládu, aby vyčlenila peníze na dostavbu dálnice D3, IV. tranzitního železničního koridoru i rychlostní komunikace R3 z Českých Budějovic do Rakouska, jinak kraj nepodpoří dostavbu Jaderné elektrárny Temelín.
Zimola tak reagoval na fakt, že tyto projekty vypadly z plánu prioritních dopravních staveb Evropské komise v letech 2014 a 2020.
Podle ministerstva dopravy se výstavba komunikací nezastaví, bude ale potřeba hledat peníze v jiných programech EU.
"Jestliže stát měl dosud od Jihočeského kraje podporu z hlediska dostavby Temelína, tak jasně říkám, že se podpora může velmi rychle změnit v případě, že stát nedostojí svým jasným závazkům. Ta míra trpělivosti v tento moment přetéká. Jihočeši, ale všichni, co k nám na jih Čech jezdí, jsou léta vládními sliby ubezpečováni, že dálnice D3 bude dostavěna. Čeho jsme se za těch 20 let dočkali? Dvaceti kilometrů dálnice a v příštím roce otevření pětadvacetikilometrového úseku směrem na Veselí nad Lužnicí, a my budeme nyní v roli prosebníků," uvedl hejtman.
Hejtman předpokládá, že o vypadnutí projektů z plánu rozvoje dopravních sítí EK ví nejen místní politici, kteří v pondělí na záležitost upozornili, ale i premiér a ministr dopravy. Nechápe, proč se tímto problémem nezabývali a nevyjádřili se k němu.
Představitelé kraje byli podle něj ubezpečováni, že když Jihočeši ponesou na bedrech všechny problémy související s dostavbou Temelína, třeba veškerá správní řízení i mnohdy vyhrocené vztahy s Rakouskem, mohou za to cosi legitimně požadovat.
"A to cosi znamená: dostavba dálnice D3, IV. železničního koridoru a rychlostní komunikace R3 směrem na rakouské hranice," podtrhl. V případě nesplnění slibů deklaroval třeba tvrdší postup kraje v povolovacím řízení dostavby. Vláda podle něj nemůže smést ze stolu sliby jen proto, že EK České republice nedá na projekty peníze. Musí peníze sehnat.
Evropská unie bude v letech 2014 až 2020 podporovat dostavbu důležitých dálnic i železničních koridorů částkou 31,7 miliardy euro, ale dálnice D3 v návrhu chybí, nepočítá ani s dokončením železničního koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Náklady na stavbu D3 mezi Prahou a hraničním přechodem Dolní Dvořiště se odhadují na zhruba 50 miliard korun.
"Není pravda, že příští rok se nebude pokračovat ve výstavbě těchto komunikací," řekl Martin Illiaš z tiskového oddělení ministerstva dopravy. Na stavbu dálnice D3 příští rok ministerstvo uvolní zhruba tři miliardy korun, další asi tři miliardy půjdou na modernizaci IV. železničního koridoru.
Peníze na dostavbu se musí najít jinde
Ke změnám ve financování v letech 2014 - 1020 dojde podle Illiaše kvůli změně páteřní sítě evropských komunikací TEN -T. Podle nové metodiky se mezi klíčové dopravní tepny mohou dostat pouze komunikace spojující metropole s více než milionem obyvatel a významné dopravní uzly.
Plánovaná dálnice D3 a IV. železniční koridor z tohoto hlediska vypadly ze seznamu staveb financovaných z CEF (fond pro podporu výstavby tranzitních komunikací), uvedlo ministerstvo dopravy. Peníze pro tyto stavby bude potřeba nadále žádat z Fondu soudržnosti neboli kohezního fondu, nikoliv z fondu CEF.
Výstavbu dálnice D3 provází řada komplikací. Například letos v červnu Nejvyšší kontrolní úřad uvedl, že Ředitelství silnic a dálnic prý nemá účinná pravidla pro dosahování lepších cen při přípravě staveb i jejich realizaci. Průměrné náklady na pořízení představovaly 290 milionů korun za jeden kilometr.
Dlouho také nebylo jasné, kudy přesně dálnice povede ve středních Čechách. Teprve před několika dny D3 získala kladný posudek v procesu hodnocení vlivu na životní prostředí (EIA).
Zpracovatel upřednostňuje takzvanou západní variantu, podle které se dálnice napojí na Pražský okruh u Jesenice a na jih povede kolem Jílového, Netvořic a Maršovic dále na Heřmaničky, a protne tak turisticky oblíbenou oblast v Posázaví.
Vlastník Temelína, energetický koncern ČEZ, nyní dokončil zadávací dokumentaci na dostavbu jaderné elektrárny a v nejbližších dnech ji má předat účastníkům tendru. Stavba třetího a čtvrtého bloku Temelína má být hotova nejpozději v roce 2025. Uchazeči by měli příští rok podat nabídky a v roce 2013 by mělo být rozhodnuto o vítězi.