Radar uvidí cíl i za rohem. Co na to naše soukromí?

Josef Tuček
21. 3. 2010 14:45
Vyvíjené zařízení umožní sledovat automobil ve městě pomocí automatických letadel
Bezpilotní letadlo Predator. Takové by mělo nosit vyvíjený radar schopný sledovat automobily i v členitých městských ulicích.
Bezpilotní letadlo Predator. Takové by mělo nosit vyvíjený radar schopný sledovat automobily i v členitých městských ulicích. | Foto: Wikimedia Commons

Analýza - Automatický špionážní letoun sleduje podezřelý automobil pod sebou a při tom "vidí" i za budovy - to je cíl, kterého chce dosáhnout americká vojenská výzkumná agentura DARPA. Vyvíjí proto radar, který má přesně tohle umožnit.

Je to jen jeden z mnoha nových technických prostředků, které umožní zase o něco zvýšit naši bezpečnost. Anebo zase zmenšit naše právo na soukromí. Záleží na úhlu pohledu.

Ani ve spleti ulic se neztratíte

Informaci o novém radarovém systému přinesl britský týdeník New Scientist. Mluvčí agentury DARPA jeho vývoj potvrdil.

Založen má být na citlivém radaru o frekvenci vysílaných vln mezi 12 a 18 gigahertzy. Vyhodnocovací systém má být nastaven tak, aby dokázal zpracovat nejenom přímé odrazy od sledovaného objektu, ale i signály odražené od okolních budov. Díky tomu by měl radar dokázat sledovat vozidlo i v okamžiku, kdy se ve spleti ulic ztratí z přímého pohledu.

Tři automatická letadla stačí na Bagdád

Počítačový systém na vyhodnocování odrazů radarových vln od konkrétních budov bude využívat přesně zpracovanou třírozměrnou mapu města, v němž sledování probíhá. Těžkým oříškem pro výzkumníky zatím je, jak zajistit unikátní radarový odraz konkrétního vozidla, aby se v provozu nespletlo s jinými.

Zvětšená varianta bezpilotního letounu Reaper nazvaná Altair má rozpětí křídel 26 metrů.
Zvětšená varianta bezpilotního letounu Reaper nazvaná Altair má rozpětí křídel 26 metrů. | Foto: Wikimedia Commons

Radary by měla nést, a sledování tedy uskutečňovat bezpilotní letadla. Na dozor nad městem o rozloze tisíce čtverečních kilometrů, jako je třeba Bagdád, by měla stačit pouze tři. A zvládnout by měla sledování hned několik podezřelých automobilů najednou.

Novinkou je tady upravený radar. Samotná dálkově řízená letadla nepředstavují pro americké ozbrojené síly žádný problém: už patnáct roků používá americké vojenské letectvo osm metrů dlouhé dálkově řízené letouny Predator (Dravec) s patnáctimetrovým rozpětím křídlem a má i o šest let mladší a o tři metry delší letoun Reaper (Sekačka). Stroje vybavené špionážní technikou řídí "posádka" ze vzdálené základny, a nyní jsou známy především z Afghánistánu a Pákistánu, kde vystřelují rakety na představitele teroristické organizace al-Káida.

Trvalý trend: jednodušší sledování

V tuto chvíli ještě není jasné, kdy vyvíjený sledovací radar dosáhne požadovaných schopností - či zda vývoj přece jenom nakonec nenarazí na nějakou zatím nepřekonatelnou překážku.

Výzkumný projekt však ukazuje, že vývoj postupuje k tomu, aby sledování podezřelých bylo pro zpravodajské služby či bezpečnostní složky stále jednodušší.

Kamery v ulicích stačí

Bezpečnostní kamery dnes najdete téměř všude.
Bezpečnostní kamery dnes najdete téměř všude. | Foto: Reuters

Faktem však je, že ve městech ve vyspělých zemích se stejně blíží doba, kdy sledování projíždějících automobilů bude možné i bez automatických letadel a komplikovaných radarů. Stačí k tomu běžné kamery v ulicích a počítačový vyhodnocovací program, který "přečte" čísla na poznávacích značkách.

Nejdále je v tom Británie, ale jiné země světa ji následují.

V Británii mají od roku 2006 propojený systém kamer sledujících automobily na důležitých silnicích a hlavních ulicích. Nejenom že počítačový program přečte jejich značky, ale taky je ukládá na pět let do databáze. Neboli: Když policie potřebuje, může se pět roků zpátky podívat, kudy dotyčný jezdil, kde všude byl a kdy přesně to bylo.

Když tedy dále přibude sledovacích kamer v ulicích, bude možné "stopovat" jakýkoli automobil, který má čitelnou poznávací značku, aniž by nad městem musely kroužit špionážní letouny.

A co takhle obličej?

Ostatně, už řadu let výzkumné týmy ve světě pracují na tom, aby se ze záběrů kamer v ulicích daly rozeznat nejenom poznávací značky aut, ale i přímo obličeje lidí, což je mnohem složitější. Vývoj je tady pomalejší, ale nakonec se určitě podaří.

Jak to pak bude vypadat?

Přístroje automaticky například zjistí, že se v centru města objevila tvář známého zlodějíčka. Ve vzdáleném řídicím středisku vyhlásí poplach. Dálkově ovládané kamery budou sledovat každý jeho krok na ulici i v obchodech, kam vstoupí, takže pokud něco ukradne, policisté jej hned zadrží a snadno usvědčí.

Obdobně jde sledovat osoby podezřelé z terorismu.

Samozřejmě, kvůli sledování podezřelých automobilů jsou monitorovány všechny vozy, záznamy o jejich pohybu jsou ukládány do databáze, jejíž zabezpečení vždycky bude problematické. A při pátrání po podivných lidech budou také nahráváni úplně všichni.

Vítejte ve světě, v němž právo na soukromí ustupuje před bezpečnostními riziky. Jak ukazuje i vývoj nového sledovacího radaru v armádní agentuře DARPA, jiné to teď - aspoň po nějakou dobu - nebude.

 

Právě se děje

Další zprávy