Praha - Pražská záchranka chce využít moderní techniku k lepší péči o pacienty, kteří potřebují rychlou zdravotní pomoc. Zatím udělala první krok - vyzkoušela mobilní počítačové technologie ve dvou sanitkách.
Konečná podoba počítačově vybavené záchranné služby, k níž by chtěli zdravotníci dospět, vypadá asi takto:
Údaje rychle k dispozici
Sanitka jede k pacientovi, a protože sestra z dispečinku zjistila jeho totožnost, lékař v záchrance se počítačem připojuje do zdravotní databáze. Ihned tam najde předpřipravené podstatné informace o předchozím zdravotním stavu pacienta, tedy nikoli to, jestli měl před dvěma lety rýmu, ale zda třeba nemá potíže se srdcem. Na místo tedy lékař přijíždí už s předběžnou znalostí potíží nemocného.
To se hodí hlavně v situaci, kdy záchranka uhání k chronicky nemocnému pacientovi, jehož zdravotní stav se náhle zhoršil. Samozřejmě, u člověka zraněného při autonehodě takové údaje záchranáři nepotřebují - to podstatné vidí sami na místě.
Údaje z databáze může lékař využít i při rozhodování o tom, kam nemocného nechat převézt: jestli do nejbližší nemocnice, anebo ke specialistovi, u něhož si už svůj problém dříve léčil.
Než sanitka do nemocnice přijede, personál přijímacího oddělení dostává na počítači rychle napsanou a bezdrátově odeslanou zprávu lékaře z terénu. Takže se může na příjem konkrétního pacienta lépe předem připravit.
Když lékař záchranky vyplňuje hlášení do počítače, systém mu i napoví, jestli nezapomněl na některé vyšetření, které k příslušné diagnóze patří.
Na samém začátku
To je samozřejmě zatím jenom sen; Zdravotnická záchranná služba hlavního města Prahy je s projektem teprve na samém začátku. Spolupracuje při něm se společnostmi Intel a KTTP. Ve čtvrtek zúčastnění společně představili výsledky půlročního zkušebního provozu, na nějž pražská radnice dala 2,4 milionu korun.
Při něm se ve dvou sanitkách ověřilo, že půlroční nasazení v plném zdravotnickém provozu vydrží počítače i tiskárny a že se osvědčí software. Záchranáři mohli využívat údajů o pacientech z elektronické zdravotnické databáze IZIP, v níž je nyní zařazena dokumentace jednoho milionu z celkem šesti milionů klientů Všeobecné zdravotní pojišťovny.
Svou zprávu o pacientovi však zatím lékaři nemohli posílat do nemocnice s předstihem, protože žádná ještě není na takový způsob příjmu pacienta připravena. Ale mohli ji aspoň vytisknout a předat v dobře čitelné podobě.
"Ve srovnání se zprávou napsanou ve složitých podmínkách rukou, je to samozřejmě výrazně lepší," poznamenal ředitel pražské záchranky Zdeněk Schwarz.
Podchycená špatně léčená pacientka
Lékařka Milana Pokorná navíc poznamenala, že systém prokázal i jiný svůj přínos, a to při archivování údajů. "Při jsme zjistili, že jsme čtyřikrát jeli ošetřit dvaatřicetiletou diabetičku kvůli komplikacím její choroby," říká Milana Pokorná. Záchranáři proto upozornili jejího ošetřujícího lékaře, že pacientka potřebuje změnit způsob léčby.
Možné zavedení počítačového systému do plného provozu záchranky je však zatím otázkou vzdálenější budoucnosti.