Washington - Klesající zájem o noviny je v západním světě dlouho trvajícím trendem, který nezvrátil ani rok 2010. Přinesl však důkaz, že lidé zájem o informace neztrácejí, pouze ho přesouvají k jiným formám jejich konzumace.
Prestižní Pew institut, dlouhodobě sledující trendy v médiích, na podzim vůbec poprvé zjistil, že lidí, kteří si předchozí den přečetli zprávy na internetu, bylo víc než těch, kdo sáhli po novinách.
Čtyřiatřicet procent Američanů v průzkumu odpovědělo, že pro informace o dění doma a ve světě si každodenně chodí na web, ke čtení novin se přiznalo o tři procenta méně lidí.
Celkově vzato se Američané zajímají o zprávy víc než v předchozích letech, pokles zájmu o tradiční média více než kompenzují média nová.
Hlavní zjištění průzkumu
Kde jste včera získávali zprávy?
- televize: 58 %
- internet či mobil: 44% (pouze internet: 34%)
- rozhlas: 34%
- noviny: 31%
Pokud se započítají ti, kteří na zprávy narazili v mobilu, mailu, sociálních sítích nebo díky podcastu, roste počet lidí získávajících informace mimo tradiční média na 44 procent.
To je o pět procent víc, než kolik lidí se spolehlo výhradně na média, jako je televize, rozhlas či noviny.
Velká část lidí však dál kombinuje moderní a starší typy médií. Šestatřicet procent respondentů uvedlo, že zprávy sledovalo tradičně i skrze internet či mobil. Výhradně na moderní prostředky se spoléhá pouze necelá desetina Američanů.
Noviny přišly skoro o polovinu čtenářů
Pokles zájmu o tradiční média je však za poslední dvě desetiletí dramatický. Jestliže v roce 1991 četlo noviny 56 procent lidí, letos je to už jenom 31 procent. Poslechovost rádií klesla z 54 na 34 procent. O něco menší pokles zaznamenaly televize: z 68 procent na 58 procent. V posledních letech se ale počet lidí sledujících zprávy v televizi nemění.
Pokud jde o čas strávený s jednotlivými typy médií, ta tradiční nad novými jasně vítězí. Sledováním televize, poslechem rádia či čtením novin tráví lidé v průměru 57 minut denně. Zprávám v online podobě věnují pouze 13 minut. Díky tomu se však celkový čas strávený konzumací zpráv dostává na nejvyšší úroveň od poloviny 90. let.
Největší nárůst v zájmu o zprávy zaznamenali výzkumníci u nejvzdělanější části populace.
Pewův institut provádí důkladný průzkum mediálních návyků Američanů každé dva roky. Letos oslovil přes tři tisíce respondentů.