Praha - A na co ten Jágr dělá reklamu? Na tuto otázku jsou už zaměstnanci ruzyňského letiště alergičtí.
Plakát se slavným hokejistou rozverně si hrajícím s kostkou cukru, který je doplněný cizincům zcela nesrozumitelným nápisem Evropě to osladíme, rozhodně poutá pozornost.
Jenže nikdo nechápe, kam reklama směřuje. Fakt, že Česko bude předsedat v příštím půlroce EU, naprosté většině Evropanů uniká.
A mnoho s tím neudělají ani české ambasády, tedy místa, kam se zájemci o dění v Česku zpravidla obracejí jako první.
Na propagaci českého předsednictví totiž scházejí peníze. Ministerstvo zahraničí sice na doprovodné kulturní programy uvolnilo 30 milionů korun, evropské ambasády ČR ale z tohoto balíku nedostanou nic.
Důvod? V zemích EU působí totiž Česká centra, která mají propagaci země v popisu práce tak jako tak. Má to ovšem další háček. Také Česká centra na propagaci českého půlroku v čele EU nedostala ani o korunu navíc.
"Česká centra realizují programy v době předsednictví v rámci svého rozpočtu, zároveň se snaží získávat externí zdroje," potvrzuje Radka Labendz z Českých center.
Kulturní instituty tak na ambiciózní projekty, kterými by se právě v době předsednictví mohly blýsknout, mohou zapomenout a kromě několika putovních výstav se většinou soustředí na recyklaci známých a prověřených jmen.
Evropské ambasády nakonec ale úplně zkrátka nepřijdou - na poslední chvíli dostaly mimořádné příspěvky z rozpočtu MZV. Berlín si tak například připsal 200 tisíc korun, Bratislava 100 a Varšava 45 tisíc.
A na co peníze půjdou? Třeba na diplomatické PR - ambasády chystají pracovní obědy a večeře pro politiky a diplomaty. Ty by se jinak musely platit z fondu na reprezentaci, v němž by ale po půlročním intenzivním programu už sotva něco zbylo.
Samolepky a loga
I když se na propagaci českého předsednictví formou debat nebo kulturních akcí financí nedostává, půlroční šéfování EU by mělo ambasády přesto zviditelnit. Jak? Celkem 280 tisíc si zastupitelské úřady a mise po celém světě rozdělí na výzdobu.
V prostranstvích ambasád by se tak mělo objevit logo, "doménová" barevná mapa Evropy z dílny výtvarníka Tomáše Pakosty nebo třeba již zmíněný plakát s Jágrem přihrávajícím kostku cukru.