Praha - Autory podzimních bestsellerů jsou s nadsázkou lídři stran. Vydání vlastních knih do předvolebního období načasovali například lídr ANO Andrej Babiš či šéf lidovců Pavel Bělobrádek. Otázkou je, jestli tisíce výtisků takových publikací spadají do volební kampaně stran, a tím pádem i do devadesátimilionového limitu. Rozhodne to Úřad pro dohled nad hospodařením stran (ÚDHPSH) do konce září.
Začátkem léta vydali lídři čtyř sněmovních stran vlastní knihu. Kromě Pavla Bělobrádka (Na život) a Andreje Babiše (O čem sním, když náhodou spím) je to i šéf ODS Petr Fiala (Profesor na frontové linii) a předseda TOP 09 Miroslav Kalousek (Naši pastýři 1938-1945).
Publikace Fialy i Bělobrádka zachycují život politika doplněný o stranickou politiku, Babišova kniha politické vize hnutí a Kalousek vydal knihu o kněžích za druhé světové války.
Podle politologa Miloše Gregora lidé volební programy nečtou a knihy by mohly voliče oslovit. "Pokud politik rozdává volební programy, jako voliči o ně nemáme zájem. Pokud však rozdává program převlečený do hávu knihy, je to pro nás stravitelnější," přiblížil strategii lídrů politolog.
To, že lídr strany vydá publikaci půl roku před volbami, ale ještě nutně neznamená, že jde o součást kampaně. Úřad, který na financování stran dohlíží, upozorňuje i na další problémy. Rozpor je podle něj mezi volebním zákonem a zákonem o neperiodických publikacích.
"Padesátistránkový leták, který se tváří jako kniha, je označen zadavatelem, vydavatelem a strana jej rozdává voličům, lze chápat jako náklad na kampaň podle volebního zákona," vysvětlil Aktuálně.cz zástupce úřadu Tomáš Hudeček. Takovému popisu odpovídá například kniha Andreje Babiše O čem sním, když náhodou spím.
Problém je ale s publikacemi, které se tváří jako umělecké nebo vědecké. Na ty se volební zákon nevztahuje, jelikož knihy netají, kdo je nakladatel i autor, mají označení ISBN a zároveň se prodávají v knihkupectvích. Příkladem mohou být například publikace Petra Fialy. Úřad vysvětluje opatrnost při posuzování tím, že nechce omezovat tvůrčí činnost.
Bělobrádkova kniha stála půl milionu
Kontroloři už mají jasno v tom, že knihy rozdávané na mítincích jsou součástí kampaně. "V okamžiku, kdy bude kandidát rozdávat knihy nad rámec nějakého počtu autorských výtisků, které jsou pro jeho potřebu, by se měly náklady započítávat do kampaně," uvedl Hudeček.
Definitivní verdikt v tom, která kniha je součástí kampaně, chce dát úřad do konce září. Hnutí ANO i KDU-ČSL však už publikace svých lídrů do kampaně tak jako tak počítají. Například kniha Pavla Bělobrádka Na život stála stranu asi půl milionu a plánují dotisk. Podle volebního manažera Václava Pláteníka se strana devadesátimilionovému stropu ani neblíží. "Náš rozpočet bude kolem 30 milionů korun," řekl již dříve Hospodářským novinám.
Naopak hnutí ANO je limitu nebezpečně blízko. Už v polovině srpna předseda Andrej Babiš řekl, že musí šetřit, a krajům škrtá rozpočty. Navzdory tomu vydal tisícovku disků s audioverzí knihy O čem sním, když náhodou spím.
Úřad nechce bránit v autorské tvorbě
Mnohem obtížnější bude posoudit knihy, které se prodávají na pultech knihkupectví nebo se prezentují jako výsledek vědecké a umělecké práce. To může být případ lídrů ODS a TOP 09.
"Pokud máme kandidáta, který je historik a publikuje svou práci, byť třeba vlastním nákladem, tak tam budeme velmi opatrní v posouzení, co je podpora v kampani a co je novinářská nebo autorská licence," nastínil Hudeček. Naráží tak na knihu Miroslava Kalouska, která popisuje život kněží v období druhé světové války. "Je to má soukromá aktivita nastartovaná se skupinou dobrovolníků v roce 2011," přiblížil předseda TOP 09.
Podobně odmítá návaznost na volby předseda ODS Petr Fiala. "Knihy průběžně píši a vydávám po celou svoji profesní kariéru, nejen před volbami. Kniha rozhovorů Profesor na frontové linii není v žádném případě knihou vydávanou k předvolební kampani, pracovali jsme na ní skoro dva roky," vysvětlil.
Posouzení Fialy je podle úřadu o to složitější, že spolupracuje s řadou think-tanků, které publikace zajišťují. "Všechny skupiny kolem ODS fungují primárně mimo kampaň, jde hlavně o intelektuály podporující stranu nebo pravicovou politiku. Úřad ale zatím nemá názor, jak se postavit k jejich podnikatelské a publikační činnosti během kampaně," řekl Hudeček.
Pravidla pro zařazení knihy do devadesátimilionového rozpočtu na kampaň přitom neplatí jen pro lídry stran. Podobně může úřad zaměstnat kniha Václava Klause ml., který má na pražské kandidátce ODS třetí místo. Stejně tak se úřad zaměří i na knihy prezidentských kandidátů.