Praha – Cenu Hospodářských novin v sedmém ročníku výzkumu Nejlepší banka získala ČSOB. Soutěž Nejlepší pojišťovna 2015 pak má dva vítěze. V kategorii životní pojištění obhájila loňské prvenství Komerční pojišťovna, v neživotním pojištění vyhrála Allianz.
Pořadí bank a pojišťoven vychází z výzkumu, který provádí společnost Datank. Využívá rozsáhlý soubor údajů, jež její analytici získali v letošním prvním pololetí. V případě bank vycházejí zejména z nákladů na vedení účtu, poplatků, úroků na spořicích účtech a termínovaných vkladech, ale i úročení hypoték a spotřebitelských úvěrů. U pojistných produktů hrála roli nákladovost pojišťovny, respektive výše pojistného. Významné hodnoticí kritérium představuje šíře nabízených produktů. Součástí průzkumu je i způsob, jak finanční ústavy komunikují s klienty, a jejich dostupnost.
Nejlepší banka 2015:
Pořadí a banka | Hodnocení |
1. ČSOB | 70,4 % |
2. Komerční banka | 69,2 % |
3. Raiffeisenbank | 68,3 % |
4. UniCredit Bank | 68,2 % |
5. Česká spořitelna | 66 % |
Nejlepší životní pojišťovna 2015:
Pořadí | Hodnocení |
1. Komerční pojišťovna | 61,5 % |
2. Česká pojišťovna | 60 % |
3. ČSOB Pojišťovna | 60 % |
4. Uniqa pojišťovna | 59 % |
5. Generali Pojišťovna | 58,5 % |
Nejlepší neživotní pojišťovna:
Pořadí | Hodnocení |
1. Allianz pojišťovna | 75,7 % |
2. Kooperativa pojišťovna | 75,3 % |
3. ČPP | 74 % |
4. Česká pojišťovna | 70,1 % |
5. ČSOB Pojišťovna | 69,1 % |
Podkladem pro hodnocení byly výroční zprávy finančních institucí, sazebníky na webu a online kalkulačky. Řadu kritérií zjišťovali hodnotitelé telefonicky nebo na pobočkách bank či pojišťoven. Součástí výzkumu byl i takzvaný mystery shopping, sloužící například k zjištění úroků u hypoték nebo ověření, jakým způsobem pracovníci poboček komunikují s klienty a jak kvalitně a rychle jsou jim schopni poradit.
Posuzovaná kritéria pomáhala stanovit veřejnost v telefonickém průzkumu. Váhu jednotlivých kritérií ale navrhovaly samy banky. Za nejdůležitější položku znovu zvolily náklady na účet. Roste ale význam komunikace.
Klientsky nejpřívětivější bankou se hlavně díky levným účtům stala Raiffeisenbank, těsně před Equa bank, která zvítězila v kategorii Nejnižší náklady na běžný účet.
Klientsky nejpřívětivější banka:
Pořadí a banka | Hodnocení |
1. Raiffeisenbank | 72 % |
2. Equa bank | 71,8 % |
3. Sberbank | 69,7 % |
4. Poštovní spořitelna | 66,9 % |
5. Zuno Bank | 66,3 % |
Klientsky nejpřívětivější životní pojišťovna:
Pořadí | Hodnocení |
1. Komerční pojišťovna | 75,1 % |
2. Generali Pojišťovna | 69,7 % |
3. Uniqa pojišťovna | 69,0 % |
4. Česká pojišťovna | 65,0 % |
5. ČSOB Pojišťovna | 61,0 % |
Klientsky nejpřívětivější neživotní pojišťovna:
Pořadí | Hodnocení |
1. ČSOB Pojišťovna | 81,1 % |
2. ČPP | 79,8 % |
3. Česká pojišťovna | 77,0 % |
4. Generali Pojišťovna | 75,8 % |
5. Kooperativa pojišťovna | 74,6 % |