Praha – Za dárky, výzdobu, jídlo a stromeček plánují české domácnosti letos dát v průměru 9000 korun, o 1300 korun více než loni. Většina z utracených peněz padne na dárky. Za ně Češi chtějí utratit průměrně 5500 korun, což je o 600 korun více než loni. Vyplývá to z průzkumu, který pro banku Cetelem uskutečnila agentura STEM/MARK.
Za stromeček jsou lidé ochotni utratit v průměru 600 korun. Pětina lidí v průzkumu přiznala, že každoročně utratí před Vánocemi více, než kolik plánovala. Naopak méně utratí jen zhruba každý dvacátý.
S nakupováním dárků začíná třetina lidé nejčastěji v listopadu, nemalá část však už po letních prázdninách (29 procent). Nejčastěji Češi letos obdarují pět svých blízkých. Kosmetiku plánuje nakupovat 65 procent lidí, oblečení 46 procent a knihy 43 procent. Zájem o darování kosmetiky se přitom meziročně snížil o šest a oblečení o pět procentních bodů.
Lidé se letos chtějí podle výsledků průzkumu o trochu více zaměřit na elektroniku a počítačové příslušenství. Roste také zájem o darování adrenalinových zážitků, zájezdů či vzdělávacích nebo obdobných kurzů.
Letos budou častějším dárkem pod stromečkem peníze. Místo shánění dárků chce jimi udělat radost 23 procent lidí, což je o dva procentní body více než loni. Častěji je plánují darovat ženy než muži. Z průzkumu také vyplynulo, že čím vyšší vzdělání lidé mají, tím méně nadělují peníze.
Obliba peněz jako dárku pro své bližní roste s přibývajícím věkem. Zatímco do 29 let je chce darovat zhruba desetina lidí, ve věku od 30 do 44 let je to už 16 procent a v případě lidí starších 45 let to je už 38 procent. Počet lidí, kteří si přejí peníze pod stromečkem najít, narostl oproti loňskému roku o šest procentních bodů na zhruba pětinu.
Kromě peněz chtějí lidé zejména oblečení (21 procent), knihy (19 procent) či kosmetiku (17 procent). Nejčastěji ale netouží po ničem konkrétním (30 procent).