Praha - Vláda bude i nadále diktovat, v jakých lhůtách musí zaměstnavatelé vymalovat své prostory.
Ministerstvo zdravotnictví, do jehož kompetence předpis patří, se jej nechystá zrušit a naopak obhajuje jeho potřebnost.
Nařízení vlády postoupilo do finálové sedmičky v loňském ročníku podnikatelské ankety Absurdita roku. Zejména zástupci menších firem se totiž domnívají, že o vymalování provozovny by měl rozhodovat sám podnikatel a nikoli zákon.
"Se změnou či zrušením ustanovení týkajícího se frekvence malování nepočítáme. Není věcný a ani odborný důvod to učinit," řekl online deníku Aktuálně.cz mluvčí ministerstva zdravotnictví Vlastimil Sršeň.
Úlevy jen pro nejmenší firmy
Určité úlevy se zřejmě dočkají jen provozovny s maximálně pěti zaměstnanci. Delší frekvenci malování pro ně ve dvou ze tří kategorií stanoví už nynější předpis (podrobněji v rámečku).
Vydání zatím blíže neupřesněného metodického pokynu ohledně nejmenších firem slíbil hlavní hygienik ČR a náměstek ministra zdravotnictví Michael Vít. O možné změně jednal s náměstkem ministra průmyslu a obchodu pro oblast podnikání Bedřichem Dandou, který neúspěšně usiloval o odstranění této povinnosti z vládního nařízení.
Nařízení vlády č. 361/2007
- Na pracovišti bez technologického zdroje prachu a chemických látek a jiných zdrojů znečištění a jeho sanitárních a pomocných zařízení se provádí malování minimálně jednou za 8 let.
- Na pracovišti s technologickým zdrojem prachu a chemických látek jako sekundárních produktů z technologického procesu a jiných zdrojů znečištění a jeho sanitárních a pomocných zařízení se provádí malování minimálně jednou za 6 let.
- Lhůty uvedené v předchozích dvou odstavcích se prodlužují o 2 roky, pokud se jedná o pracoviště do pěti zaměstnanců celkem.
- Na pracovišti s technologickým zdrojem prachu a chemických látek jako nedílné součásti technologického procesu a jeho sanitárních a pomocných zařízení se provádí malování minimálně jednou za 2 roky.
I nadále tedy bude nařízení určovat lhůty pro malování s přihlédnutím ke zdrojům znečištění. Například podnikatel s dvaceti zaměstnanci, který má dvě kanceláře, dvě kovodílny a dvoje toalety, musí malovat každé dva roky.
Úklid? Nově podle druhu znečištění
Ještě v letošním roce však chce ministerstvo změnit sousední ustanovení týkající se pravidelného úklidu.
Nařízení dosud stanoví, že "úklid pracovišť, sanitárních zařízení a pomocných zařízení se provádí denně". Nově má být frekvence úklidu odstupňována podle druhu znečištění, podobně jako je tomu u požadavku na malování.
Jde o zdraví zaměstnanců
Mluvčí ministerstva zdravotnictví připomíná, že původní návrh kritizovaného nařízení ohledně malování obsahoval kratší časové intervaly. V konečné podobě, účinné od loňského dubna, je ministerstvo po připomínkách rozvolnilo.
Podle úřadu nejde jen o zajištění určitého komfortu v podobě čistých stěn nebo stropů, i když tento důvod zohlednilo.
"Hlavním důvodem pro regulaci malování je požadavek na udržení osvětlení pracovišť a souvisejících prostor tak, jak bylo navrženo a realizováno v době, kdy byly prostory uváděny do trvalého užívání," vysvětluje mluvčí.
Dalším důležitým důvodem je podle něj také minimalizace prašných částic, aerosolů a chemických látek usazujících se na plochách stropů a stěn - tedy prvků znečišťujících pracovní ovzduší.
Obecný požadavek na pravidelný úklid, čištění či údržbu stanoví přímo zákon, nařízení vlády pak jen stanoví konkrétní lhůty.
Podle ministerstva se totiž nelze spoléhat jen na odpovědnost zaměstnavatelů. O tom, zda úroveň osvětlení a míra znečištění ještě dosahují přípustných hodnot, by totiž musela rozhodovat měření. Ta by byla časově, organizačně i finančně náročnější jak pro stát, tak i pro zaměstnavatele.
Čtěte také: Absurdita roku: Úřad po vás chce dokumenty, které už má Méně papírování pro živnostníky. Ušetří půl miliardy Byrokracie na soudech: Dokaž, že ses právě podepsal |