Praha – Raiffeisenbank se snaží profilovat jako banka pro movitější a náročnější klienty, na začátku září ale překvapila a přidala se k těm, které nabízejí běžný účet bez poplatků (podrobnou recenzi účtu eKonto Smart jsme přinesli zde).
"Zjistili jsme, že většina populace odmítá s bankou vůbec komunikovat, když poplatek za vedení účtu není nulový. Na poplatky jsou dnes stejně citliví lidé s nejnižšími i nejvyššími příjmy," vysvětluje to Vladimír Kreidl, člen představenstva Raiffeisenbank zodpovědný za retailové bankovnictví.
Neobává se přitom, že lidé přestanou vnímat banku jako "prémiovou". "Nový účet jsme dostatečně vybavili, takže i když je zdarma, je pro náročné," říká Kreidl v rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz.
Aktuálně.cz: Mají klienti o nový účet eKonto Smart zájem?
Vladimír Kreidl: Jsme spokojeni. Myslím, že se nám podařilo se přesně trefit do vkusu doby. Přicházejí nám noví klienti z konkurenčních bank. Lidé jsou momentálně na poplatky za vedení účtu citlivější, protože se o nich v poslední době mluvilo, když například v létě některé banky poplatky zvedaly (jde zejména o nový sazebník České spořitelny - poznámka redakce). My jsme zároveň nechtěli jít cestou účtu pro každého, který sice bude zdarma, ale hodně „očesaný“. Proto jsme ho velmi dobře vybavili, a pořád tak jde o prémiový účet, akorát na něm není poplatek za vedení při splnění jednoduchých podmínek, které máme všude stejné. Zůstali jsme tedy v segmentu náročných klientů, nechtěli jsme jít do segmentu méně náročných a velmi, na poplatky, citlivých klientů.
A.cz: V segmentu náročných klientů jste zůstali proto, že jednou z podmínek je měsíční obrat na účtu ve výši 15 tisíc korun?
Taky, ale hlavně proto, že ten účet je velmi dobře vybavený.
A.cz: Nové konto toho skutečně nabízí hodně (v porovnání s konkurencí) a dokáže být bez poplatku za vcelku snadno splnitelných podmínek. Potřebujete získat mnoho nových klientů, nebo vám nefungovala předchozí strategie, kdy jste sice nabízeli skvěle vybavené eKonto Komplet, ale za 129 korun měsíčně, což je pro řadu lidí příliš?
My jsme na „Kompletu“ za rok a půl získali 130 tisíc klientů. Jde přitom o nejnáročnější klientelu v Česku, považuji to číslo tedy jednoznačně za úspěch. Na druhou stranu jsme si změřili, jaký je dnes postoj lidí k poplatku za vedení účtu, a zjistili jsme, že většina populace odmítá s bankou vůbec komunikovat, když ten poplatek je nenulový. Zajímavé je, že se to neliší v jednotlivých příjmových skupinách. Na poplatky jsou dnes stejně citliví lidé s nejnižšími i nejvyššími příjmy. I v aktivní střední třídě a v prémiové klientele, což je naše cílová skupina, je o účty bez poplatku velký zájem. Proto jsme zvolili zdánlivě nelogickou kombinaci, kdy vedle sebe nabízíme dva prémiové účty, ale jeden z nich je při aktivním využívání zdarma.
A.cz: Při představení nového eKonta Smart jste uvedli, že vlajkovou lodí vaší nabídky stále zůstává eKonto Komplet. Nebojíte se, že ho lidé - vedle účtu, který umí být bez poplatků - už nebudou požadovat?
Nebojíme. Prodej „Kompletu“ je stále velmi silný a i v září došlo k nárůstu. Minimálně zkušenost z prvních dvou týdnů nám tedy ukazuje, že je v nabídce prostor pro oba účty. My navíc eKonto Komplet vybavíme ještě dalšími věcmi. Během několika týdnů budou nově v rámci paušálu zdarma i jedna odchozí zahraniční SEPA platba (ceníková cena v RB je 220 korun - poznámka redakce), zlatá debetní karta a všechny transakce uskutečněné na pobočce včetně hotovostních. Cena - 129 korun měsíčně - se přitom měnit nebude.
Z mobilu bude peněženka? Nejsme si tím jisti
A.cz: Trendem bankovního trhu jsou momentálně bezkontaktní platby. Chystáte něco nového v této oblasti?
Nejzajímavější jsou momentálně bezkontaktní karty a nálepky. Bezkontaktní platby přes mobil prostřednictvím technologie NFC zkoumáme. Zatím jsme u nich nedospěli k přesvědčení, že tudy vede cesta, i kvůli zatím omezené bezpečnosti. Zkoumáme i možnosti, které nabízejí bezkontaktní bankomaty, ale zatím se je zavádět nechystáme.
A.cz: Nový iPhone 6 už umí bezkontaktní platby. Mnozí analytici, bankéři či zástupci karetních společností si od toho slibují výrazný průlom do budoucnosti plateb přes chytré telefony. Sdílíte tento pohled?
Je to v rovině spekulací. Samozřejmě platí, že síla značky je veliká, ale co udělá s trhem, říci nedokážu. My jdeme cestou, že pokud uvidíme, že bude o tuto službu zájem, tak budeme rychlí. Nejdeme cestou experimentů. Revoluci každopádně nečekáme. Věříme používání bankovních aplikací v chytrých mobilech. Mnoho lidí dnes přeskakuje internetové bankovnictví a většinu transakcí dělá přes chytré bankovnictví v mobilu.
A.cz: Chápu to tak, že tyto aplikace by stále víc měly být i přímým prodejním kanálem. Jak se vám dnes daří přes chytré mobily prodávat bankovní produkty?
Zatím je to spíš servisní kanál, který je pro klienta pohodlný. U kafe se koukne na zůstatek a pošle platbu. Z hlediska prodeje zatím nejde o silný nástroj, i když už tam nabízíme i předschválené úvěry a připravujeme i investiční možnosti. Vnímáme to zatím jako servis, dodatečný komfort. A naše klientela, která je náročnější a movitější než průměrný bankovní klient, to oceňuje víc.
A.cz: Přemýšlíte o nějaké spolupráci s vaší „sestrou“ (ze skupiny Raiffeisen Bank International) Zuno Bank?
V této chvíli je pro nás Zuno konkurence a o další spolupráci neuvažujeme.