Praha - Dovolená na Martiniku se Martinu Šaškovi a partě dalších Čechů vydařila. Na návrat domů ale hned tak nezapomenou. Letěli přes Paříž a jejich letadlo nabralo kvůli poruše osmihodinové zpoždění. Pilot sice přiletěl do francouzské metropole díky příznivému větru o hodinu dříve, letadlo domů, na které měli letenky, již ale bylo pryč.
Letecká společnost, která zpoždění zavinila, jim zpětně proplatila náhradní letenky, které si koupili - nikoliv však 400 eur za zpoždění letu, které Šašek požadoval. Přestože občané Evropské unie mají na tuto částku v podobném případě nárok.
S pomocí české pobočky Evropského spotřebitelského centra se ale Šašek i celá parta svých peněz po více než čtyřech letech dočkali. Šašek se totiž obrátil na české Evropské spotřebitelské centrum až po třech a půl letech, kdy zjistil, že se s leteckou společností nelze domluvit.
Centru se sice nepodařilo vyřešit záležitost mimosoudně, pomohlo ale Šaškovi při řízení u pařížského soudu. Francouzský dopravce pak na základě tohoto rozsudku odškodnil i jeho jedenáct spolucestujících.
Pomoc v celé EU
Právě stížnosti týkající se letecké dopravy a nákupů přes internet patří k nejčastějším případům, které řeší bezplatně síť třiceti Evropských spotřebitelských center. Za deset let existence, které v současnosti slaví, se na ni obrátili evropští občané s více než 650 000 dotazy. Centra jim úspěšně pomohla v téměř 300 000 sporech.
Cílem spotřebitelských center je informovat klienty o jejich právech v dalších členských zemích EU, Norsku a na Islandu a pomoci jim zdarma při řešení sporů se zahraničními podnikateli z těchto států, včetně třeba reklamací.
Pokud se tedy týká stížnost českého občana například francouzského obchodníka, využije české centrum pomoc pobočky ve Francii. Preferuje mimosoudní řešení sporů, spotřebitelská centra ale mohou klientům pomoci i v případech, kdy záležitost skončí u soudu.
"Se zvyšujícím se počtem spotřebitelů nakupujících online bude role center ještě důležitější. Díky jejich pomoci při prosazování práv spotřebitelů mohou Evropané získat větší důvěru v jednotný digitální trh," řekla na spotřebitelském summitu v Bruselu evropská komisařka pro spotřebitele Věra Jourová.
Česká pobočka, která působí při České obchodní inspekci, loni řešila 926 kontaktů se spotřebiteli, tedy přibližně stejně jako v roce 2013. České Evropské spotřebitelské centrum nejčastěji řeší spory Čechů týkající se letecké dopravy, zahraničních zájezdů a služeb, které jsou s nimi spojeny, nebo nákupu vybavení pro domácnosti. Nejvíce stížností se týká obchodníků z Německa, Velké Británie, Slovenska, Polska a Francie a online obchodů.
Stáhněte si pomocníka
Češi, kteří se chystají na zahraniční dovolenou, si mohou do mobilu bezplatně stáhnout aplikaci ECC-Net: Travel. Ta nabízí podrobné informace o právech spotřebitelů v osmi různých oblastech a v častých situacích, jako jsou například zpoždění letadla nebo problémy s ubytováním.
Součástí aplikace jsou rovněž konkrétní fráze, jak se o svá práva přihlásit v mateřštině obchodníka, a to v 25 jazycích, včetně norštiny a islandštiny. Jde o novou verzi aplikace, připravenou právě k desátému výročí založení Evropského spotřebitelského centra.