"Problém obřího rozsahu." Neplatných smluv životního pojištění je milion, tvrdí zástupce klientů

ČTK Ekonomika ČTK, Ekonomika
Aktualizováno 6. 3. 2018 16:15
Podle pojišťoven se rozhodnutí finančního arbitra týká jen konkrétní smlouvy a není ho možné vztahovat plošně na všechny produkty investičního životního pojištění.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Praha - Při uzavírání smluv životního pojištění se spořicí složkou vznikl podle zástupců poškozených klientů systémový problém obřího rozsahu. Může jít až o milion neplatných smluv a o škody v řádech desítek miliard korun, včetně dopadu do státního rozpočtu.

Podle nich to vyplývá z pravomocných rozhodnutí finančního arbitra, která se týkají České pojišťovny a pojišťovny AXA. Poškození klienti to dnes uvedli na tiskové konferenci.

Pojišťovny již dříve na nález arbitra reagovaly tak, že rozhodnutí se týká jen konkrétní pojistné smlouvy, a není ho tak možné vztahovat plošně na všechny produkty investičního životního pojištění. Současně je chtějí rozporovat u nezávislého soudu.

Skryté poplatky a nízké plnění

"Klienti nejméně dvou pojišťoven už mají v rukou pravomocné nálezy finančního arbitra, že jejich smlouvy na investiční životní pojištění jsou neplatné a že jim pojišťovny mají vrátit všechny peníze, které jim klienti v průběhu let zaplatili. Protože si klienti tímto kolečkem již prošli, chtějí upozornit ostatní stejně postižené lidi na celý problém a dát návod, jak postupovat. Důležité je totiž například přerušit běh případného promlčení," uvedl dnes mluvčí poškozených klientů Jiří Chvojka.

U České pojišťovny je podle Chvojky problém ve skrytých poplatcích, u pojišťovny AXA je rizikové plnění tak nízké, že nejde podle rozhodnutí o pojistku. Pravomocná rozhodnutí finančního arbitra jsou po dvou u obou pojišťoven, nepravomocných je několik desítek, dodal.

Na internetové adrese www.podvedeniklienti.cz poskytl mluvčí zdarma návod pro další poškozené, jak poznat případný problém a jak následně postupovat.

Chvojka upozornil na to, že řízení před finančním arbitrem je bezplatné a lze ho zahájit on-line. S ohledem na taktiku pojišťoven namítat, že jde o promlčení nároků poškozených klientů na vydání bezdůvodného obohacení, tedy vrácení zaplaceného pojistného u neplatných pojistných smluv, je podle něj nutné jednat urychleně.

"Předmětem promlčení se totiž mohou stát nejen peníze na již ukončených smlouvách, ale zejména pak i část pojistného, kterou klienti platí ve prospěch spořicí složky pojištění na dosud běžících smlouvách," dodal Chvojka.

Za celou kauzou stála podle Chvojky snaha o ovládnutí nového segmentu trhu a klientům byl nabízen produkt jako výhodná forma spoření. Zprostředkovatelé a prodejci byli motivováni vysokými provizemi, takže tento produkt nabízeli primárně. Odměna dosahovala až 200 procent roční splátky pojistného. Jen Česká pojišťovna podle výroční zprávy uzavírala asi 150 000 pojistek ročně, když z daňových důvodů činila optimální výše pojistného 12 000 korun ročně.

Netýká se to všech, tvrdí pojišťovny

"Jde o rozhodnutí, která se týkají několika konkrétních individuálních pojistných smluv, a není možné ho tak vztahovat na všechny produkty investičního životního pojištění," reagovala mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková. "Je také třeba vyčkat na stanovisko soudu a je předčasné dělat jakékoliv závěry o dopadech na další pojistné smlouvy," dodala.

Mluvčí České pojišťovny zároveň upozornila klienty, aby byli maximálně obezřetní v jednání se společnostmi, které jim nabízí pomoc. "V minulosti jsme byli svědky podobných akcí, jejichž výsledkem byly prohrané soudní spory a lidé museli uhradit náhradu řízení i náklady na právní zastoupení," uvedla Buriánková.

"Smlouvy byly uzavřené v souladu se zákonem. S nálezem finančního arbitra nesouhlasíme a už jsme požádali soud o jeho přezkoumání. Do rozhodnutí soudu jsou proto jakékoliv zobecňující závěry předčasné," reagoval mluvčí AXA Jiří Cívka.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality či praktické tipy! Osobní finance Aktuálně.cz.

 

Právě se děje

Další zprávy