Když začnou podnikat děti. Tři příběhy úspěšných byznysmanů, které zplnoletnil soud

Barbora Pěničková
Aktualizováno 27. 9. 2020 18:43
Byli mladí, odvážní a v hlavě měli nápad, jak vydělat peníze. Nezdráhali se chopit příležitosti, když česká legislativa povolila předčasné zplnoletnění pro podnikatelské účely. Jiří Diblík, Jan Sláma i Petr Špaček dnes vedou úspěšné firmy. Jejich příběhy a důvody k náročnému kroku přináší článek z aktuálního vydání týdeníku Ekonom.
Zakladatelé studia Qusion Ondřej Kopecký a Jiří Diblík.
Zakladatelé studia Qusion Ondřej Kopecký a Jiří Diblík. | Foto: Qusion

"Sedět u počítače a dělat, co mě baví, bylo lepší než prodávat zmrzlinu."

Tvořit webové stránky se Diblík naučil sám prostřednictvím internetových návodů a tutoriálů. "Dnes už si web dokáže udělat v podstatě každý za pomoci jednoduchých a dostupných editorů. Jenže před deseti lety se v tomhle oboru ještě nepohybovalo tolik lidí, podnikatelé a firmy na to neměli vlastní kapacity, přičemž web potřebovali k propagaci," popisuje okamžik, kdy si začal budovat klientelu. Dodnes platí, že najmout studenta střední školy vyjde mnohem levněji než zaplatit externí firmu, přičemž i student sám z toho profituje. "Proto se tvorbou webů zabývá stále tolik středoškoláků," vysvětluje Diblík.

Protože ze začátku ještě nemohl mít vedený živnostenský list na své jméno, "podnikal" Diblík na firmu svého otce. Od čtrnácti let však usilovně pozoroval vývoj znění zákona, který umožňuje předčasné zplnoletnění. Jakmile v roce 2014 přišla ta možnost a jeho šestnácté narozeniny, podal žádost a zamířil na soud.

"Zplnoletnění si člověk musí obhájit − vysvětlit, proč chce předčasně získat svéprávnost a kolik je schopen vydělat peněz. U soudu se mnou byli rodiče, kteří mi dali souhlas." I kdyby však zákonní zástupci s takovým krokem nesouhlasili, je u soudních slyšení přítomen také opatrovník, který se může na základě poskytnutých údajů postavit na stranu žadatele nebo vznést naopak námitku. Nic takového však v případě Jiřího Diblíka nebylo potřeba.

Nejprve založil kreativní agenturu Dibel, pod jejíž hlavičkou se přestal zaměřovat na tvorbu webů a grafických prvků a zaměřil se na vývoj projektů, mezi něž patří například aplikace Presentlist na ulehčení výběru dárků či ToGo monitorující sportovní výsledky.

"Přiznávám, že ne všechno se povedlo, ale třeba Presentlist se nám ve druhém ročníku gymnázia podařilo úspěšně prodat za statisíce korun velké e-commerce skupině," říká Diblík. Třetí a čtvrtý ročník už potom absolvoval v rámci individuálního studijního programu.

"Věděl jsem, že chci celý život působit v technologiích, takže známky z chemie nebo biologie pro mě neměly velký význam. Nejvíc jsem se toho naučil vždycky sám," pokračuje Diblík.

Kdyby se před deseti lety nepustil do světa IT, stal by se prý zubařem. "Moje babička si myslí, že zubařinu ještě studovat půjdu. Kdo ví, třeba jednoho dne ano," usmívá se s tím, že spousta lidí stále nechápe, co jeho firma na trhu vlastně nabízí.

"Firmám, které se potýkají s problémy, pomáháme inovovat, přinášíme nové přístupy a technologie. Navrhujeme digitální řešení, ať už se jedná o mobilní aplikace, či změnu softwaru," popisuje. V současné době Qusion rozjíždí také novou pobočku ve Švýcarsku, kde se Diblík "střídá" se společníkem Ondřejem Kopeckým, setkává se s potenciálními klienty a buduje identitu, zázemí a sídlo značky.

 

Právě se děje

Další zprávy