Když začnou podnikat děti. Tři příběhy úspěšných byznysmanů, které zplnoletnil soud

Barbora Pěničková
Aktualizováno 27. 9. 2020 18:43
Byli mladí, odvážní a v hlavě měli nápad, jak vydělat peníze. Nezdráhali se chopit příležitosti, když česká legislativa povolila předčasné zplnoletnění pro podnikatelské účely. Jiří Diblík, Jan Sláma i Petr Špaček dnes vedou úspěšné firmy. Jejich příběhy a důvody k náročnému kroku přináší článek z aktuálního vydání týdeníku Ekonom.
Jan Sláma má za sebou několik úspěšných i méně úspěšných projektů napříč obory. Budoucnost vidí ve webové platformě FaceUp, která poskytuje firmám nástroj pro komunikaci.
Jan Sláma má za sebou několik úspěšných i méně úspěšných projektů napříč obory. Budoucnost vidí ve webové platformě FaceUp, která poskytuje firmám nástroj pro komunikaci. | Foto: Tomáš Škoda

Jan Sláma: Jako první mě zajímaly akcie

Stejně jako Jiří Diblík se i Jan Sláma pustil do podnikání ve dvanácti letech. O čtyři roky později přišlo zplnoletnění a založení společnosti FaceUp Technology. Její mezinárodní aplikaci FaceUp (česky Nenech to být) do příchodu jarní koronakrize využívala více než třetina tuzemských škol a několik škol v zahraničí v rámci boje proti šikaně.

Pro projekt získal Jan Sláma milionovou investici od investora Jiřího Hlavenky. Protože se Sláma nerad upíná k jednomu bodu, spoluvlastní ještě dalších pět firem. "Teď už mě podnikání živí, ale zisk nechápu jako jedinou motivaci. Mým hlavním cílem bylo dělat něco jiného než ostatní." K tomu prý ostatně směřoval vždycky a jako kluka ho místo fotbalu zajímalo spíš rybaření, mineralogie, paleontologie či archeologie.

Cestu do podnikatelského světa mu otevřela návštěva u zubaře a zvědavost. "Seděl jsem s tátou v čekárně a v rádiu začali mluvit o akciích a pojmech, které jsem do té doby neznal. Táta mi vysvětlil, že akcie v podstatě určují hodnotu firem a že se s nimi obchoduje. Začalo mě to zajímat čím dál víc," líčí mladý podnikatel dobu, kdy začal sledovat vývoje akciových křivek na burzách a díky tomu získal povědomí o významných společnostech a jejich vlastnících.

Jeho prvním produktem se stala aplikace Taháky do kapsy, kterou vymyslel se spolužákem Davidem Špunarem. S ním ostatně spolupracuje dodnes i v rámci společnosti FaceUp, kde jako třetí spolupracovník figuruje ještě Pavel Ihm. Společných projektů má na svém kontě tato trojice několik a napříč různými obory, od školství přes gastronomii a módu až po e-knihy.

"Všechny naše aplikace propojoval princip prodeje přes web. Tvořili jsme je ještě jako děti, bez jakékoliv větší vize a se zanedbatelnou investicí." Osudy těchto podnikatelských počinů jsou různé. Některé dodnes žijí vlastním životem, jiné se rozpadly. Prodat se Slámovi podařilo e-shop se slunečními brýlemi a figuroval rovněž ve vývoji aplikace Presentlist se zplnoletněným "kolegou" Jiřím Diblíkem.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

Další zprávy