O tom, jaká kritéria jsou zásadní při výběru banky, jste si zde mohli přečíst před nějakou dobou. Kromě uvedených kritérií může být pro některé klienty důležité, aby měli v bance svého vlastního, osobního bankéře. Tito pracovníci poskytují několik druhů služeb:
1. Umožňují člověku, aby si domluvil schůzku v bance na určitou hodinu, v tu dobu jsou opravdu připraveni se mu věnovat, připraví si i dokumentu pro jednání atd.
2. Mají přehled o tom, jaké služby člověk využívá, a tak jsou mu schopní poradit s výběrem služeb, nabídnout mu produkty, které by ho mohly zajímat, a upozornit ho na výhody, které může od banky mít.
(Kromě toho existují i tzv. privátní bankéři, kteří se věnují obzvlášť zámožné klientele a poskytují jí obdobné poradenství, a to ve velmi nadstandardní podobě, např. i o víkendu.)
S dotazy, které se služeb osobních bankéřů týkaly, jsme se obrátili na mluvčí velkých českých bank. Následující text shrnuje jejich odpovědi.
Specialisté jsou všude, ale...
Česká spořitelna svým klientům možnost mít osobního bankéře nabízí. Nemají ho všichni klienti, ale pokud by člověk o individuální péči měl zájem, banka jeho žádost posoudí a rozhodne, zda mu bankéře může přidělit.
V ČSOB osobní bankéři oslovují klienty, jejichž bankovní "život" je aktivní: mají hodně peněz na účtu, provádí větší množství transakcí atd. Z odpovědi banky nevyplynulo, zda je možné přidělit osobního bankéře na požádání, banka ale deklaruje vstřícnost.
eBanka nabízí správu účtu prostřednictvím osobního bankéře všem svým klientům; je ale třeba poznamenat, že banka je výrazně orientovaná na elektronickou komunikaci a má omezenou síť poboček.
Podobné specializované zaměstnance nabízí svým klientům i HVB Bank, kromě pokladních operací tento osobní poradce poskytuje danému klientovi všechny bankovní služby.
Komerční banka přiděluje osobního bankéře všem svým klientům okamžitě po založení účtu.
V Raiffeisenbank mají individuální péči pouze klienti privátního bankovnictví - neboli, banka nabízí pouze privátní bankéře.
Osobní servis v Živnostenské bance mají pouze "aktivnější" klienti; k nim se ale počítají i všichni, kteří mají Osobní menu nebo třeba zájemci o hypotéky. Osobního bankéře si klient může vybrat na libovolné pobočce, a podle mluvčího banky je samozřejmostí, že klienti můžou kontaktovat svoje bankéře i přes mobilní telefon.
Jaká je realita?
Odpovědi zástupců bank naznačují velkou vstřícnost a všeobjímající individualizovanou péči. Máte také tu zkušenost?
Já osobně jsem se o individuální péči několika bankách, s nimiž jsme já nebo lidé v mém okolí měli co do činění, dozvěděla až teď. Možná máme osobní bankéře, ale realita je taková, že při každé návštěvě banky jednáme s někým jiným, a na toho, kdo nás má na starosti, nás v bance rozhodně neodkazují. Je to ve Vaší bance podobné?