Praha - Nová štika na českém bankovním trhu - polská mBank - mění muže ve svém čele. A to teprve po necelých dvou měsících fungování.
Novým generálním ředitelem se stal Jiří Báča. Na postu nejmocnějšího muže finančního ústavu střídá Sergiusze Najara. Ten byl odvolán, aby řídil expanzi nízkonákladové mBank v dalších zemích, vzhledem k tomu, že v BRE Bank je odpovědný za mezinárodní expanzi.
Nový generální ředitel Jiří Báča má jasný cíl: "Staneme se leaderem inovace bankovního trhu a nejdynamičtější bankou na trhu," prohlašuje.
Velká nula ve znaku
"mBank by měla rozhýbat strnulý český bankovní trh. Přicházíme se zcela novým modelem bankovnictví. Není založen na vysokých poplatcích a využívání konzervativního přístupu českých klientů. Přijdeme s úplně novou formou některých bankovních produktů. My se netajíme tím, že jsme nízkonákladovou bankou. Nečekejte od nás stovky poboček, ale všude dostupnou formu distribuce. Od internetu, mobilní distribuce až po finanční centra a kiosky pro sofistikovanější produkty," vysvětluje.
mBank totiž nyní umožňuje svým klientům pouze bezhotovostní operace a výběr hotovosti přes bankomat. Vklady hotovosti bude možné provádět až na jaře, kdy banka zprovozní vklady hotovosti přes "bankomat".
"Nulové poplatky jsou pilířem naší strategie. Nejlepším důkazem je naše cenová politika po sedmi letech v Polsku, kde jsme mimořádně úspěšní. Stále máme naše "velké nuly" a jsme vnímáni jako symbol kvality a férového přístupu," popisuje bankovní model nový generální ředitel mBank Jiří Báča.
Od února plánuje banka spuštění nových produktů. Vlajkovou lodí by se měla stát mHypotéka s flexibilní úrokovou sazbou přepočítávanou každý měsíc. Úspěch je očekáván i od spotřebitelských úvěrů, které zatím banka nespustila.
Mladí lidé na nulu slyší
mBank vstoupila na český trh na přelomu listopadu a prosince 2007. Nové klienty láká zejména nulovými poplatky za své služby. a je velmi úspěšná.
"Za necelých šest týdnů od svého vstupu na český bankovní trh vzbudila mBank mezi klienty mimořádný zájem. Finanční poradci vyřizují každý den přes tisíc nových žádostí," uvedl Jiří Báča.
Momentálně tak má u mBank otevřen účet několik desítek tisíc klientů. Spolu s nimi narůstají podle slov Jiřího Bači i vklady, které klienti do banky přináší.
Momentálně se pohybují ve stovkách milionů korun. Za to banka vděčí z větší části svému spořícímu kontu eMAX, které nabízí v Česku ojedinělé podmínky. Krom nulových poplatků a tříprocentního úročení je to možnost z konta vybírat hotovost v bankomatu nebo přímo platit u obchodníka platební kartou patřící ke spořícímu účtu.
"Momentálně má asi 50 procent našich klientů zřízen pouze běžný účet. Více než třetina běžný a spořící účet a zbývající klienti pouze spořící účet," uvedl pro Aktuálně.cz Jan Burian, tiskový mluvčí mBank. "Typického klienta mBank lze po šestitýdenní zkušenosti charakterizovat jako internetového uživatele, ve věku 27-38 let, hlavně z velkých měst. Momentálně registrujeme jako klienty převážně muže, a to z 80 procent," dodal.
BRE Bank, provozující v Česku své služby pod značkou mBank, zde působí na základě tzv. evropského pasu, je proto plnohodnotným účastníkem českého bankovního provozu a má stejná práva a povinnosti jako české banky včetně standardního zajištění financí klientů. mBank je pod jménem BRE Bank S. A. oficiálně zapsána v seznamu bank, které jsou účastníky tuzemského mezibankovního platebního systému s identifikačním číselným kódem 6210.