Nezájem? Kdepak, přijdou masy, věří nové penzijní fondy

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
19. 2. 2013 10:23
Do druhého pilíře důchodového systému zatím vstoupilo jen sedm tisíc lidí
Foto: Jan Langer

Praha - Zájem o druhý pilíř důchodového systému, který od Nového roku zavedla penzijní reforma, neroste ani v únoru. Do nových fondů zatím vstoupilo jen zhruba sedm tisíc lidí.

Generální finanční ředitelství v úterý údaj zpřesnilo, když uvedlo, že k půlce února eviduje Centrální registr smluv 7300 smluv s žádostí o registraci. Až po schválení smlouvy v tomto registru se smlouva o penzijním spoření stává definitivně platnou.

Oproti lednu, kdy penzijní společnosti evidovaly stovky nových smluv denně, se tak tempo přírůstku klientů nijak zásadně nezvýšilo ani nesnížilo.

Penzijní společnosti si však zatím z minimálního zájmu nedělají velké starosti. Plánují, že už v polovině letošního roku se budou účastníci druhého pilíře počítat ve statisících.

Nejvíce si věří penzijní společnost skupiny Allianz. Zatímco ve třetím pilíři, který v Česku funguje už léta, má zhruba sedmiprocentní podíl, ve druhém pilíři chce získat dvacet procent klientů.

Zjišťují, ale zatím nepodepisují

Nejvíc smluv ze šesti penzijních společností na trhu zatím podepsala ta od České pojišťovny, která eviduje zhruba tři tisíce podpisů. Jediný nováček v penzijním segmentu - Raiffeisen - je druhý s 1500 smlouvami. Pomyslné stupně vítězů uzavírá penzijní společnost ze skupiny Komerční banky se zhruba tisícovkou klientů. Další tři společnosti - ČSOB, Česká spořitelna a Allianz - počítají stovky smluv.

"Nabídka fondů druhého pilíře se teprve rozjíždí, lidé především v této fázi zjišťují bližší informace, a tak nově uzavřených smluv ve druhém pilíři jsou desítky týdně," říká za Allianz mluvčí Václav Bálek. "Většina lidí, kteří si vyžádají informace, nakonec k uzavření smlouvy přistoupí," vidí budoucnost optimisticky.

Lidé, kteří do druhého pilíře zatím vstoupili, potvrzují, že Češi mají rádi zlaté střední cesty. U Penzijní společnosti České pojišťovny jí daly přednost čtyři pětiny klientů. Vedle této takzvané vyvážené strategie mají na výběr i další možnosti, jak může penzijní společnost jejich peníze investovat. Na jednom pólu je konzervativní strategie (malé riziko a malý výnos), na druhém dynamická strategie (vysoké riziko a teoreticky možnost vyššího zisku).

Z těchto dalších variant zatím klienti dávají přednost dynamické strategii před konzervativní - o tu je podle zpráv z penzijních společností zájem minimální.

Počkejte na druhé čtvrtletí

Zájem o vstup do druhého pilíře klesl v posledních měsících podle nejrůznějších průzkumů zhruba z desítek procent jen do řádů jednotek. Zástupci penzijních společností však přesto věří, že ještě letos uzavřou statisíce smluv.

Prezident Asociace penzijních fondů a šéf ČSOB Penzijní společnosti Karel Svoboda na konci ledna 2013 odhadl počet účastníků druhého pilíře na konci letošního roku na jeden milion. Jeho kolegové kolem tohoto čísla výrazně oscilují jak směrem nahoru, tak dolů.

Největším optimistou je generální ředitel Penzijní společnosti České pojišťovny Tomáš Matoušek, podle něhož bude ve druhém pilíři na konci roku 1,3 milionu lidí.

Výrazně pesimističtější odhad má šéf Penzijní společnosti Komerční banky Pavel Jirák."Naše původní analýzy počítaly s tím, že do druhého pilíře vstoupí asi 15 procent práceschopného obyvatelstva, tedy zhruba 750 tisíc lidí. Vzhledem k současné situaci a vzhledem k politickým rizikům odhaduji, že se může zapojit o něco méně lidí - přibližně 500 tisíc," říká Jirák pro Aktuálně.cz.

Foto: Vojtěch Marek
Čtěte také:
Chcete jít dříve do důchodu? Připravte si statisíce
Znárodnění penzijních fondů? Jak dopadly za hranicemi
Penzijní připojištění se mění. Vyplatí se vám zůstat?

Penzijní společnosti očekávají, že první větší vlna zájmu o nový produkt přijde ve druhém čtvrtletí letošního roku. Zájemci starší 35 let se totiž do druhého pilíře mohou hlásit jen do konce června, pak se pro ně uzavře.

Například šéf penzijní společnosti ze skupiny České spořitelny Aleš Poklop počítá, že do druhé poloviny roku 2013 vykročí jeho společnost se sto až sto dvaceti tisíci podepsanými smlouvami.

O desetinu nadhodnocené plány

Online deník Aktuálně.cz také zjišťoval, jaký podíl na trhu s penzijním spořením ve druhém pilíři chce šestice penzijních společností získat.

Shodně čtvrtinu trhu chtějí v dlouhodobém horizontu ovládnout dvě společnosti - Česká pojišťovna a Česká spořitelna. Tento plán zhruba odpovídá jejich podílu, který si za léta vytvořily ve třetím pilíři, tedy na trhu penzijního připojištění. U penzijního fondu České pojišťovny měl na konci třetího čtvrtletí loňského roku smlouvu právě každý čtvrtý účastník penzijního připojištění, penzijní fond České spořitelny byl na dvaceti procentech.

Allianz byla ve stejné statistice na zhruba sedmi procentech, ve druhém pilíři se ale chce stát dominantní silou, stejně jako se jí to povedlo v získávání nových klientů během roku 2012 (čtěte podrobněji). Penzijní společnost Allianz chce získat 20 procent.

ČSOB a Komerční banka si chtějí víceméně udržet pozici a dostat se na 15 procent. Jediný nováček ze skupiny Raiffeisen plánuje získat 10 procent účastníků druhého pilíře.

Penzijní společnosti se přitom ve svých plánech nenechaly nijak výrazně unést. Součet jejich plánů totiž dělá 110 procent, takže celkově došlo jen k desetiprocentnímu nadhodnocení.

K porovnání se situací ve třetím pilíři, jak ho ukazuje následující tabulka, je třeba ještě dodat, že zatímco ve druhém pilíři působí šest společností, ve třetím loni lákalo klienty devět fondů.

 

Právě se děje

Další zprávy