Praha - Nejvstřícnější bankou pro drobné klienty v Česku byla v lednu až březnu letošního roku Komerční banka. Alespoň podle výsledků projektu OVB Vstřícná banka.
V poměrně těsném odstupu následují Fio banka, UniCredit Bank, GE Money Bank a Air Bank.
Výsledky projektu OVB Vstřícná banka určuje především odborná porota nezávislá na bankách, jejíž hodnocení má váhu 58,3 procenta. Dalšími 25 procenty se na hodnocení podílí web Bankovnipoplatky.com a s podílem 16,7 procenta také veřejnost (po registraci na webu).
Komerční banka si oproti předchozím měsícům polepšila hlavně v kategorii poplatků a přehlednosti sazebníků. Někteří porotci ocenili také slevu na poplatku za vedení účtu v novém programu KB Rodina. Banka také po tlaku veřejnosti zrušila sporný poplatek za vedení hypotečního úvěru a spotřebitelského úvěru, avšak jen pro nové klienty.
Druhá Fio banka mimo jiné v prvním čtvrtletí představila nové možnosti v investování přes chytré telefony - aplikaci Smartbroker. Klientům také zdarma nabídla platební kartu s bezkontaktní funkcí.
Bronzová UniCredit Bank přišla s produktem Presto půjčka zaměřeným na sloučení úvěrů. Rozšířila také výhody svých kreditních karet ve spojení s nákupem pohonných hmot a dalších bonusů, nabídla i zvýhodněný vkladový účet pro děti do 15 let.
Počet novinek není rozhodující
Jedním z členů poroty je i Petr Kučera jako zástupce Aktuálně.cz, mediálního partnera akce. „Hodnotím hlavně vstřícnost směrem k drobným klientům, protože anketa se zaměřuje právě na retailové banky," říká.
Banky se proto snaží hodnotit nikoliv podle počtu (často dílčích) novinek nebo jimi vydaných tiskových zpráv, ale především podle jejich skutečného jednání v praxi.
„Nemůžu příliš ocenit, když banka pětkrát za rok mírně zlevní původně drahou službu, jestliže ji konkurence od začátku nabízí ve srovnatelné kvalitě mnohem levněji nebo zdarma. V tom jsou samozřejmě nízkonákladové banky v nevýhodě, protože už nemají co zlevňovat a kde ustupovat," vysvětluje Kučera.
Vedle poměru ceny a kvality služeb dává zástupce Aktuálně.cz nejvíce bodů bankám, které nabízejí jednoduše stavěné služby se srozumitelnými, přehlednými podmínkami a s veřejností komunikují otevřeně a férově. „Ke vstřícnosti patří třeba také zvýhodnění dlouhodobých klientů při nabídce hypotéky nebo výše úroku pro další fixační období," upřesňuje.
Podívejte se, jak vypadá nové sídlo Komerční banky:
Petr Kučera připouští, že nevýhodou takového hodnocení může být určité zvýhodnění nových menších bank, které toho zatím nestihly tolik pokazit a kvůli omezené nabídce produktů k tomu ani nemají tak široký prostor.
„Běžného retailového klienta ale obvykle zajímají jen základní služby, jejichž dobré fungování a nízkou cenu ocení více než tradici nebo velikost společnosti. Co je mu platné, když se banka chlubí příslušností k velké světové skupině, když i za odchozí či příchozí zahraniční platby v rámci této skupiny účtuje více peněz než konkurenti," vysvětluje člen poroty za Aktuálně.cz.
Z výše uvedených důvodů udělil Kučera v prvním čtvrtletí nejvíce bodů AirBank, mBank a Fio bance, čtvrté místo patří Equa bank, z klasických bank pak nejlépe uspěly ČSOB (včetně Poštovní spořitelny) a UniCredit.
V bance budoucnosti vás přivítá robot. Seznamte se: