reklama
 
 

Vyberte si obrázek na platební kartu. Návod, jak na to

7. 5. 2011 20:35
Vlastní vzhled karty si mohou zvolit klienti tří největších bank

I platební karta může být milá, osobní a blízká. Stačí, abyste si na ni nechali natisknout obrázek, který máte rádi. Platit pak můžete s takovou, na níž je třeba obrázek vaší ratolesti, domácího mazlíčka nebo připomínka báječné dovolené.

Navrhnout si vlastní vzhled platební karty mohou klienti všech tří největších bank - České spořitelny, ČSOB (včetně Poštovní spořitelny) i Komerční banky.

Nejlevněji vás výroba takové karty přijde v Komerční bance. Ta nicméně účtuje poplatek každý rok, zatímco u konkurence jde o poplatek jednorázový.

Další banky se službou nespěchají

Prvním, kdo přišel v Česku s nápadem na platební karty designované klienty, byla v roce 2007 Komerční banka. O rok později ji následovaly obě další velké banky, tedy Česká spořitelna a ČSOB včetně své dcery Poštovní spořitelny.

V dalších bankách se ale podobná služba v dohledné době nerýsuje. Jejich zástupci shodně tvrdí, buď že jejich klienti o uvedenou službu nemají zájem, nebo že chtějí klientům poskytovat jiné služby a výhody u karet.

Statistika dosud vydaných "image karet" ale o malém zájmu klientů zrovna nesvědčí. Například jen u České spořitelny si vlastní kartu zatím navrhlo téměř 200 tisíc klientů. ČSOB spolu s Poštovní spořitelnou hlásí 30 tisíc takových karet.

U některých karet to nezměníte

Komerční banka ani Česká spořitelna nevymezují, který typ karty si lze pro návrh zvolit. Může tedy jít jak o karty k osobním účtům, tak firemní karty, a to v elektronickém i embosovaném provedení. Nezáleží ani na příslušnosti ke karetní asociaci (VISA, Mastercard, Maestro).

Podle Venduly Volánové z České spořitelny jsou výjimkou pouze takzvané cobrandové karty, vydávané ve spolupráci s obchodními partnery.

U ČSOB je pro návrh designu karty vymezena pouze embosovaná platební karta VISA Classic k běžnému účtu a ke studentskému účtu.

U Poštovní spořitelny mohou Image kartu využívat všichni majitelé a disponenti Era osobního účtu, Era podnikatelského účtu, Postkonta nebo Eurokonta.

Klienti ČSOB a Poštovní spořitelny si tedy nemohou navrhnout vlastní obrátek na kreditní karty.

Ne všechno banka schválí

K zadání vlastního designu platebních karet vytvořila každá z bank speciální internetovou stránku, kde si můžete nezávazně vyzkoušet, jak bude karta s vaším obrázkem vypadat, i rovnou o ní požádat.

Nejprve si zvolíte typ platební karty a následně si na ni můžete umístit foto z vlastních zdrojů nebo si vybrat některý z připravených obrázků z fotogalerie banky. Banky umožňují výběr z fotogalerie i na pobočce.

Pokud chcete využít vlastní motiv, musíte podle Michala Teubnera z Komerční banky použít takový, který je v souladu se stanovenými pravidly banky i kartových asociací.

Existuje totiž definovaná škála motivů, která je nevhodná či přímo zakázaná pro zobrazení na platebních kartách.

"Zvolený obrázek musí splňovat určitá pravidla. Například nesmí jít o ochranné známky, známá loga, společensky nepřijatelná témata či motivy v rozporu s bezpečnostními prvky na kartě," vysvětluje Vendula Voláková z České spořitelny.

"Obrázky nesmí porušovat práva autorská, na ochranu osobnosti a na ochranu osobních údajů, nesmí zobrazovat reklamu, celebrity, osobní údaje, provokativní a sexuální motivy, tabákové a alkoholické výrobky, nezákonné a nespolečenské chování, názory extrémistické, politické a náboženské," dodává Pavla Hávová z ČSOB.

A že je výběr obrázku pro vlastní kartu pro klienty někdy opravdu náročný, dokládá Denisa Salátková z Poštovní spořitelny: "Klienti by na svých platebních kartách měli rádi slavné osobnosti, jako je Marilyn Monroe či Bob Marley, hudební skupiny (vede Metallica, Kiss a podobné typy skupin) či kreslenou postavičku (Simpsonovi, Hello Kitty, postavy z PC her). Hojně jsou zastoupeny i zbraně jako pistole a meče a oblíbeným motivem je i marihuana (reálné fotografie i kreslené obrázky), přičemž všechny tyto motivy jsou standardně zamítány."

Potřebné parametry jako je velikost, rozlišení či formát obrázku pro návrh vlastní karty, popisuje vždy průvodce webové aplikace.

Maximálně 200 korun navíc

Teprve poté, kdy banka posoudí váš obrázek jako přijatelný, vám pošle na email kód objednávky. Například v Komerční bance si ale musíte nejprve dojít na pobočku k bankovnímu poradci, který vám kód pošle na email během toho samého dne. V Poštovní spořitelně zase musíte vyrazit na obchodní místo kvůli žádosti o vydání nové Image karty.

Vlastní výroba vámi navržené platební karty pak podle zástupců všech tří bank trvá zhruba deset pracovních dnů.

V Komerční bance vás karta s vlastním designem přijde sice na 99 korun, ale poplatek zde účtují každý rok. Dětské a studentské karty stojí 49 korun ročně.

U České spořitelny zaplatíte jednorázově 190 korun u debetních karet. U kreditní Chytré karty pak 349 korun, což zahrnuje roční poplatek za samotnou kartu i za její vzhled.

ČSOB a Poštovní spořitelna účtují jednorázově 200 korun.

autor: Věra Tůmová | 7. 5. 2011 20:35

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama