Praha - Češi loni vypili téměř jednou tolik férové kávy než v předchozím roce. Pomohly tomu hlavně firmy, které kávu s certifikátem zařazují do nabídky. Minulý rok ji začaly prodávat dvě sítě čerpacích stanic - Benzina v prodejnách Stop Café a OMV ČR pod značkou Viva.
"Stálicí v prodeji fairtradové kávy je společnost Tchibo Praha, která svůj sortiment neustále rozšiřuje," říká Hana Chorváthová, ředitelka organizace Fairtrade Česko a Slovensko. Dalšími prodejci jsou například Segafredo Zanetti nebo Miko Káva.
Spotřeba fairtradové kávy se na celkové tuzemské konzumaci podle odhadu Chorváthové podílí mezi dvěma a třemi procenty. Káva je přitom nejúspěšnějším fairtradovým výrobkem - tvoří víc než polovinu prodejů férových potravin, následuje kakao a třtinový cukr.
"Pro pražírny nebo prodejce je zajímavá tím, že není tak náročná na zpracování, protože například u výroby čokoládových tyčinek musí výrobce použít všechny suroviny s certifikací," vysvětluje Chorváthová.
Česko se podle ní ve spotřebě férových potravin přibližuje západní Evropě. "Výrobky se podařilo dostat do maloobchodních sítí, dříve byl jejich nákup spojený spíš s alternativními prodejnami," dodává.
Mezi největší prodejce výrobků s podílem fairtradového kakaa patří Kaufland, který nabízí zhruba osm desítek položek. Podobné výrobky začaly loni nabízet i řetězce Norma nebo Penny Market. Spotřeba férového kakaa tak v Česku vzrostla o 56 procent.
Prodej fairtradových výrobků celosvětově roste a stále se do něj zapojují další firmy. Například výrobce džusů Pfanner začal nabízet tyto nápoje na palubách letecké společnosti Travel Service.
Podle celosvětové statistiky organizace Fairtrade prodeje poskočily vedle kávy a kakaa i u čaje, banánů nebo květin. Například v Česku květiny s certifikátem začala prodávat firma Florea.
Hnutí fair trade klade důraz na ochranu životního prostředí nebo zakazuje dětskou práci. Lidé nákupem výrobků s certifikací Fairtrade podporují farmáře, kteří mají vedle vyšší výkupní ceny zajištěný i fairtradový příplatek. Ten následně investují dále do podnikání. Stejnojmenná organizace funguje dvacet let a působí v 75 zemích světa. Loni Češi poslali na rozvoj certifikovaných družstev po celém světě 4,4 miliony korun.