Slevy se u těch největších e-shopů týkaly většinou jednoho až dvou procent veškerého nabízeného zboží, což znamená přibližně 10 000 produktů. Velcí prodejci již s cenami kvůli optickému zvýšení slev většinou nemanipulovali. Z reálných cen vycházely při zlevňování velké e-shopy jako Alza.cz, Mall.cz nebo CZC.
"Loni jsme navázali spolupráci s Hlídačem shopů a letos nám pomohli udělat cenový audit jak pro náš srpnový, tak zejména listopadový Black Friday. Těsně před začátkem listopadového Black Friday jsme pak upravili výpočet tak, jak bude zanesen do českého právního řádu nejpozději v průběhu roku 2022. Sice jsme komunikovali nižší slevy, ale jsem přesvědčen, že zákazníci ocení transparentnost slev," uvedl místopředseda představenstva Alzy Petr Bena.
I letos se ale našly obchody, které využily Black Friday ke klamání svých zákazníků. Zdražily produkty na několik dnů těsně před akcí, aby je pak mohly zlevnit.
Skutečná sleva o procento
Například prodejce elektroniky Okay podle hlídače cen manipuloval s cenami, aby uměle navýšil slevu. Do Black Friday akce dal 8135 výrobků, tedy polovinu celkové nabídky. U 770 z nich hlídač cen zjistil navýšení referenční, tedy přeškrtnuté, ceny těsně před a nebo v průběhu Black Friday. Jimi propagovaná sleva byla v průměru 44 procent, ve skutečnosti v průměru zlevnil jen o jedno procento.
Manipulace s cenami odhalil server Hlídač shopů rovněž v nabídce prodejců elektroniky a počítačů Datart nebo Mironet.
Na co pozor během Black Friday
Na to, co by si měli zákazníci během Black Friday ohlídat, se Aktuálně.cz zeptalo marketingového specialisty Roberta Němce.
- Pozor na nákup digitálních produktů, např. různých předplatných, online kurzů nebo software. Protože variabilní náklady na jeden prodej jsou u nich pro prodejce zanedbatelné, mohou je nabídnout s ohromnou slevu. Vy, nalákáni na ohromnou slevu, skončíte s produkty, které pak i přes nejlepší předsevzetí nebudete využívat.
- U digitálních produktů s předplatným si dejte pozor na následné platby. Někteří obchodníci sníží první platbu, ale veškeré další jsou dražší než u běžného předplatného.
- Není pravda, že nejlepší ceny jsou jenom na Black Friday. Dobré ceny můžete dostat i jindy - během prosince, těsně po Vánocích nebo v lednu.
- Máte-li zájem o nejnovější elektroniku, počkejte do ledna nebo února. Mnozí prodejci před Vánoci prodávají své zastarávající produkty, na kterých mají nejvyšší marže, a s novinkami přijdou v lednu a únoru.
- Pozor na "výhodná balení". V balení prodejce často prodává produkty, které jsou atraktivní, spolu s těmi, které se zas tak moc neprodávají.
- Inzeruje-li prodejce "slevy až 90 %", může to také znamenat, že zlevnil jeden produkt z 10 000. Občas to je ten, na kterém má marži 95 %.
- Obchodníci dále zlevňují zboží, které jim zbylo na skladě a nikdo je nechce.
- Občas obchodníci použijí trik, že zlevní jenom několik kusů u daného produktu. Například 10 kusů zlevní o 60 %. Zbývajících 490 kusů prodá za plnou cenu.
- Někteří obchodníci se uchylují k trapným trikům, kdy před Black Friday své produkty zdraží, aby následně mohli tvrdit, že mají ohromnou slevu. Na specializovaných serverech si ověřte, vývoj ceny v čase.
- Občas nejvíce ušetříte, když si koupíte dražší zboží, které vám vydrží dlouhá léta, než častěji kupovat levné, ale méně kvalitní zboží. Na takovém nákupu vyděláte vy, příroda i celá společnost.
Kontroly tradičně prováděla také Česká obchodní inspekce (ČOI). Kolikrát prodejci při Black Friday porušili zákon, bude ale vědět až v dalších týdnech. Mnoho kontrol se uskutečnilo objednávkou na internetu a na zboží se ještě čeká, uvedl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.
Nákupy během černého pátku - jak v e-shopech, tak letos jen z velmi malé části také už i v kamenných obchodech - podniká podle ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandy zhruba 60 procent Čechů. "V průměru si koupí tří produkty. Ženy utratí v průměru 3500 korun, muži 4000 korun. Muži nakupují hlavně elektroniku, ženy oblečení a obuv. Obecně populární je také nákup kosmetiky, dětského zboží a domácích spotřebičů," připomíná Kovanda.
Dárky i denní potřeby
Tuzemským e-shopům vzrostly během Black Friday tržby oproti loňsku v průměru o 42 procent, oproti letošnímu dennímu průměru pak až o 134 procent. Nápor na servery internetových obchodů se zvýšil zhruba dvojnásobně.
Například Mall Group na celé akci utržila 6,3 miliardy korun, což znamená oproti loňskému roku nárůst o třetinu. "Letošní Black Friday potvrdil, že jeho obliba mezi Čechy neustále roste a pro velkou část z nich je spouštěčem pro nákup vánočních dárků," říká obchodní ředitel skupiny Mall Jakub Střeštík. Poslední měsíce jsou podle něj velkým impulzem pro celou e-commerce.
"Největší rozdíl oproti loňsku vidíme v nárůstu vícekusových objednávek, kde zákazníci k typicky vánočním kategoriím často přihazují i zboží denní potřeby, jako drogerii, výživu pro děti nebo chovatelské potřeby," dodává Střeštík.
V konkurenčním e-shopu Alza.cz mohli lidé v rámci Black Friday zboží nakupovat od 11. listopadu. "Za celý listopad jsme tak zaznamenali meziroční růst obratu o více než třetinu. V počtu kusů prodaného zboží je nárůst ještě vyšší, a to o více než 60 procent. Lidé totiž na Alze v čím dál větší míře vedle relativně dražší elektroniky nakupují i další zboží, jako beauty, drogerii, knihy, hračky, hobby, chovatelské potřeby či sportovní vybavení," potvrzuje pro on-line deník Aktuálně.cz mluvčí Daniela Chovancová.
Více než dvojnásobné byly podle ní prodeje domácích potřeb, knih, segmentu hobby a zahrada, hraček, kancelářských potřeb, osvětlení, chovatelských potřeb a sportovního vybavení. "Téměř se dvojnásobily segmenty kategorie beauty, drogerie a monitory," dodává Chovancová.
E-shop CZC.cz podle svého obchodního ředitele Tomáše Pilského slevy Black Friday představoval postupně od začátku listopadu. Tržby za tento měsíc podle něj vzrostly proti loňsku o polovinu, lidé za objednávku utratili až o pětinu více než loni.
"V pátek 27. listopadu jsme zaznamenali deset tisíc objednávek a rekordní tržby. Ty meziročně vzrostly téměř o deset procent. Největší zájem byl o chytré náramky Xiaomi Mi Band, bezdrátová sluchátka Apple AirPods, telefony Samsung Galaxy, herní periferie nebo také bezdrátové nabíječky. Celkově se na slevy přišlo podívat o pětinu více návštěvníků," říká Pilský.
Jak nakupovat na internetu?
Česká obchodní inspekce vydala sedm doporučení, kterými by se měl řídit zákazník, který chce nakupovat na internetu:
1.) Nakupovat u ověřeného obchodníka, se kterým máte vy či vaše okolí dobré zkušenosti.
2) Nakupovat u neanonymních prodejců, tedy v obchodních podmínkách či kontaktech lze nalézt IČO, případně i adresu a telefon prodávajícího.
3) Podezřelé bývají požadavky na úhradu předem bez možnosti využít dobírku či osobní vyzvednutí. Avšak máte-li na výběr, výhodné bývá platit kartou, nebo jinými online prostředky s garancí od zprostředkovatele platby (Paypal, Twisto apod.), peníze lze totiž v případě problémů snadněji získat zpět.
4) Vyhnout se prodejcům ze zemí, kde budete pak složitě uplatňovat právo na reklamaci (když koupíte aktivně zboží např. od prodejce z Hongkongu, Číny, Panamy, budete pak případné vady muset řešit právě s tímto obchodníkem). Ověřujte, zda znáte sídlo podnikatele, protože stránka v češtině či na ".cz" doméně není důkazem, že jednáte s českým prodejcem.
5) Před prvním nákupem si prohlédněte recenze a zkušenosti ostatních na nezávislých serverech (např. vasestiznosti.cz/stiznosti, případně srovnávače s hodnocením atd.).
6) Používejte stránky se šifrováním, poznáte je podle "zeleného zámku" a začínají na "https".
7) A také si ověřte, zda si nechcete něco objednat z již známého rizikového webu zveřejněného na stránkách ČOI. Seznam je pravidelně aktualizován, v žádném případě se však nejedná o úplný výčet rizikových e-shopů. Skutečnost, že internetový obchod není na seznam zařazen, neznamená sama o sobě, že nákup je bezpečný.