Proč zítra zavřou velké obchody? Čtenářům odpovídala žena, která prosadila zákaz prodeje

Petr Kučera Jiří Hovorka Petr Kučera, Jiří Hovorka
Aktualizováno 27. 10. 2016 12:17
Online rozhovor s předsedkyní Odborového svazu pracovníků obchodu Renátou Burianovou.
Proč o svátcích zavřou obchody? Ptali jste se šéfky odborů
Rozhovor skončil
Čtenářům odpovídala Renáta Burianová.
Přečíst si rozhovor

Online rozhovor – Pátek 28. října je prvním státním svátkem, kdy bude platit zákaz prodeje v obchodech nad 200 metrů čtverečních. Po více než deseti letech se odborářům z řetězců podařilo získat souhlas poslanců, konkrétní zákon předtím navrhla skupina senátorů ČSSD.

Proč by měl prodejní dobu regulovat zákon, místo aby se řídila podle zájmu nakupujících či obchodníků? Je nutné, aby nárok prodavačů trávit svátky s rodinou garantoval zákon? Kolik zaměstnanců si něco takového skutečně přeje? Měl by se zákaz rozšířit i na další svátky, případně také neděle? A proč by se měla zvýšit minimální mzda pokladních z nynějších 12 100 korun měsíčně na 18 150 korun?

Na tyto i další otázky čtenářů odpovídala předsedkyně Odborového svazu pracovníků obchodu Renáty Burianové.

Proč o svátcích zavřou obchody? Ptali jste se šéfky odborů

Rozhovor skončil
27. 10. 2016
Ptá se: Silva

Proč si zaměstnanci prodejen při jejich nic moc platech už nesmějí přivydělat příplatky za práci ve svátek, jako zaměstnanci v jiných odvětvích?

Odpovídá: Renáta Burianová

Smějí si přivydělat, pokud budou vykonávat práci ve svátek, kdy bude podle zákona otevřeno.

27. 10. 2016
Ptá se: Přemysl ONDRA

Dobrý den,
celá vaše kampaň je nesmyslná. Pokud přijmeme vaši tezi o potřebném volnu pro prodavačky, tak pak je nutno se zamyslet nad tím, kolik lidí , potažmo žen, je v pracovním procesu v rádiích, televizích, kinech, restauracích, nemocnicích, veřejné dopravě, elektrárnách a mnoha dalších provozech, které běží nonstop. Máme tedy podle vaší demagogie v pátek večer v naší republice vypnout proud, propustit pacienty domů, neprovozovat sportoviště, televizi, rádio, restaurace, nejezdit veřejnou dopravou, nelétat na dovolenou a podobně?
Jak je vůbec možné, že celá poslanecká sněmovna tak podivnou argumentaci přijala. A to nemluvím o už vůbec podivném výběru oněch pár svátků z celkového počtu.
Opravdu jste sama se svým myšlenkovým hnutím spokojená?
Každý normální člověk přeci ví, že bohužel náš celý život je o poskytování služeb jiným, každý si vlastně kupuje práci druhého ( k jejímu porovnání nám slouží ony papírky, jež jsme pojmenovali peníze) a tudíž každý podle svých možností si na svůj život a uspokojování svých přání takto vydělává. A vy jste svojí demagogií úplně proti normálnímu chodu společnosti. Pořád jste o správnosti své kampaně přesvědčená?

Odpovídá: Renáta Burianová

Vážený pane Ondro, jsem se svým „myšlenkovým hnutím“ spokojená. Sedm dnů byl kompromis a obchod není klasická služba, o které ve svém dotazu hovoříte.

27. 10. 2016
Ptá se: Honza

Dobrý den, budete prosazovat zavření obchodů i v sobotu a neděli? A v pátek do dvanácti? Děkuji. Honza.

Odpovídá: Renáta Burianová

V žádném případě Odborový svaz pracovníků obchodu nikdy nehovořil o uzavření prodejen o sobotách a o nedělích.

27. 10. 2016
Ptá se: Petra Kratochvilová

Dobrý den, děkuji paní předsedkyni, že dokázala zákon prosadit. Vnímám ho jako užitečný. Dotaz, v kterých konkrétních politicích měla paní Burianová největší podporu, kdo ji nejvíce pomáhal s přípravou zákona? Iniciativě zvýšit minimální mzdu pokladním fandím, v jaké fázi toto jednání je a pomáhají stejní lidé jak se zákonem o svátcích? Děkuji.Petra.

Odpovídá: Renáta Burianová

Děkuji za dotaz, paní Petro. Největší kus práce odvedl senátor František Bublan. Byla velká odvaha si vzít tento zákon za své.

27. 10. 2016
Ptá se: RexT

Nemyslíte, že tyhle kraviny se vždy obrátí proti těm, které měly chránit?

Odpovídá: Renáta Burianová

V žádném případě si nemyslím, že se jedná o "kraviny", ale že zákon má své opodstatnění.

27. 10. 2016
Ptá se: Přemysl Heralt

Dobrý den,
nemám otázku, jen bych chtěl ocenit vaše usílí a vyjádřit názor. Velmi vítám tuto zákonnou regulaci, ač jsem jinak poměrně velkým odpůrcem přílišného zasahování státu do života občanů. Jak jsme se mohli dávno přesvědčit jsou oblasti, kde neviditelná ruka trhu naprosto nefunguje (bankovní sektor, mobilní operátoři atd.) a regulace ze strany státu je nutná pro to aby jedna skupina obyvatel nebyla neúnosně zatěžována na úkor jiných. Osobně bych uvítal zákaz prodeje o všech svátcích a nebál bych se ani omezení nedělního prodeje. Můžu srovnat na základě mých pravidelných cest do Rakouska, kde omezení prodeje o svátcí a nedělích platí a nikdo se z něj nehroutí ani nehladoví neboť vždy je možnost nákupu základních potravin a potřeb ve vybraných typech obchodů. Poprvé jsem tím byl lehce zaskočen, ale posléze jsem ocenil, že takové omezení prokazatelně vede k tomu, že si lidé kteří by jinak strávili volno v obchodech, hledají jiný program, kterým je často kultura, čas s rodinnou, koníčky apod.

Odpovídá: Renáta Burianová

Děkuji za komentář. Rakousko bylo jednou ze zemí, která nám sloužila jako vzor. Bohužel v České republice není spotřebitelské klima natolik zralé, abychom prosazovali všech 13 svátků, a už vůbec nedělí.

27. 10. 2016
Ptá se: Roman

Znám několik lidí, kteří pracují ve velkých obchodech a ti se shodují vtom, že zájem o práci ve svátek , která je s příplatkem projevují i ti, co mají mít volno. Vždy se tím zlepšuje výplata a to je hlavní. Proč si myslíte, že to je jinak ? Dokonce jsem slyšel názor, že je nesmysl , aby se do toho pletly odbory, když mnozí členy odborů nejsou a přesto budou potrestáni tím, že nebudou moci pro rodinu vydělat nějaké peníze navíc. Nebylo by lepší , aby se zvýšil příjem prodavačů a personálu obchodů a teprve potom přišly úvahy o takových omezeních ? děkuji za odpověď

Odpovídá: Renáta Burianová

Máte pravdu v tom, že mzdy jsou v obchodě na ostudně nízké úrovni. V současné vyvíjíme velké úsilí, aby se tyto mzdy zvýšily na takovou úroveň, aby zaměstnanci nebyli nuceni chodit o svátcích do práce a považovat příplatek za doplňkový zdroj příjmů. Pro upřesnění, zaměstnanci mají nejprve nárok na náhradní volno za práci ve svátek, a až po dohodě se zaměstnavatelem mu náleží příplatek místo náhradního volna.

27. 10. 2016
Ptá se: Jeník

Váš zákon je směšný vzhledem k tomu, že malé provozovny pojedou vesele dál. Pouze diskriminujete veké řetězce. Nicméně má otázka je jiná. Tahle blbost je tak komunistická, že s ní nemohl přijít nikdo jiný něž ty rudý ...... Takže, jste komunistka?

Odpovídá: Renáta Burianová

Vážený pane Jeníku, mohu vás ubezpečit, že jsem nikdy v žádné politické straně nebyla a ani do žádné neplánuji vstoupit.

27. 10. 2016
Ptá se: Jarka

Zeplatali jste se aspoň poloviny všech dotčených zaměstnanců, jestli s tím souhlasí? Nebo rozhodujete za někoho proti němu ???? proběhlo nějaké referendum? Nebo o tom rozhodli jen "socialističtí" odboráři.....

Odpovídá: Renáta Burianová

V žádném případě nejsme socialističtí odboráři, předpokládám, že jste zaspal dobu. Průzkum jsme si dělali napříč všemi řetězci. Bez průzkumů bychom si nedovolili udělat jakákoliv rozhodnutí. Na zákonu jsme pracovali 12 let.

27. 10. 2016
Ptá se: Jaroslav

Dobrý den, budete prosazovat obdobný zákon i pro ostatní zaměstnance, kde je možné nedržet pohotovosti (policie, zdravotníci, energetici..). Mám na mysli zaměstnance z výrobních provozů, řidiče.. Mnoho podniků, protože nestíhá zakázky, funguje i o státních svátcích a lidé musí nastoupit do práce. Mají to dobře zaplaceno, i nad rámec zákona, ale prostě do práce musí.. Prodavači a prodavačky jsou něco víc nebo méně? Děkuji za odpověď´, která nebude typu, "rodiny tráví volný čas v obchoďáku". Díky!

Odpovídá: Renáta Burianová

OSPO hájí pouze zájmy zaměstnanců obchodu. Hlavně tento zákon je naprosto standardní v celé Evropě. My jsme jediná země, kde tento zákon neexistoval.

27. 10. 2016
Ptá se: Marek

Dobrý den,
Opravdu jste přesvědčena, ze jsou z toho zaměstnanci nadšení..??? neznám jediného člověka , který prodává a je za to rád!! Raději jsou za +100% k platu za státní svátek.. Jen jste jim uškodila...

Odpovídá: Renáta Burianová

Chcete s někým takovým seznámit? Napište na [email protected].

27. 10. 2016
Ptá se: Bart

Díky za zákaz prodeje o svátcích. Je to rozumné, konečně jsme se přiblížili v Rakousku a Německu. V neděli je klid zbraní.

Odpovídá: Renáta Burianová

Děkuji za reakci, je vidět, že znáte situaci v zahraničí.

27. 10. 2016
Ptá se: Martoma

Dobrý den,

Vámi prosazené opatření považuji za nesmyslné a škodlivé. Koho zastupujete? kolik zaměstnanců je členy Vašich odborů? Proč se raději nevěnujete pracovním podmínkám v jednotlivých firmách?
Jak přesně jsou odbory financováni - je možné si někde přečíst přesný rozbor jaké jsou příjmy a výdaje?

Odpovídá: Renáta Burianová

Prodejní doba velmi úzce souvisí s pracovními podmínkami, a tedy i pracovní dobou zaměstnanců obchodu. A právě tomu se věnujeme. Pokud jde o financování našeho odborového svazu, ujišťuji Vás, že na rozdíl od politických stran je OSPO samofinancovatelný bez jakéhokoliv příspěvku od státu.

27. 10. 2016
Ptá se: Hanka

Proč chcete pomáhat jen zaměstnancům velkých kamenných prodejen? proč ne e-shopům? Proč ne menším prodejnám? A proč by vlastně měli pracovat lidé ve službách (jinde než prodej) - neměli by lidé o víkendu spíš sedět doma s rodinou nebo jet do přírody?

Odpovídá: Renáta Burianová

My samozřejmě pomáháme všem zaměstnancům obchodu, ale rozdíl mezi otevírací dobou malých prodejen a hypermarketů je již dán, proto jsme museli řešit otevírací dobu hypermarketů prostřednictvím legislativy, neboť malé prodejny měly výrazně odlišnou prodejní dobu, a to i u stejného řetězce.

27. 10. 2016
Ptá se: Lumír

Otázku nepokládám, ale plně souhlasím s omezením provozu. Jděte si někdo vyzkoušet uvedenou práci a pak hovořte.

Odpovídá: Renáta Burianová

Je znát, že máte praktickou zkušenost s prací v obchodě.

27. 10. 2016
Ptá se: Jaroslav

Dobrý den,
nechápu proč mi poslanci určili, který den mám mít volno, když uvedené volno se mi nepočítá jako svátek a stejně ho musím naddělat. Zajímalo by mě, zda poslanci tuto možnost brali na vědomí, že svátek nepůjdu do práce a za tento, bych měl náhradní volno nebo proplacení, ale stejně ho musím naddělat v jiný kalendářní den bez další náhrady.

Děkuji za odpověď.

Odpovídá: Renáta Burianová

V žádném případě nejde o jakoukoliv práci (směnu) navíc. Smyslem zákona je, aby zaměstnanci ve svátek byli doma, například trávili čas s rodinou.

27. 10. 2016
Ptá se: Tomáš Jirgl

Žalobu na ušlý zisk lze podat jmenovitě na Vás k místně příslušnému soudu ? Předpokládám, že ano.

Odpovídá: Renáta Burianová

Můžete.

27. 10. 2016
Ptá se: Alena

Dobrý den, chci vám vyjádřit podporu a všem diskutérům níže - do loňska jsem pracovala v marketu nad 200 m2, všichni jsme chtěli být na svátky doma, příplatky za svátky nikdo nedostával (dle kolektivní smlouvy) a nikdo teď propuštěn nebude, jelikož je tam podstav - když teď jeden dva lidi omarodí, tak je to na hranici udržitelného provozu.
I když už pracuji v jiném oboru, děkuji za všechny holky od kas, že si můžou odpočinout s rodinou. Moc ty své děti nevídají.

Odpovídá: Renáta Burianová

Děkuji, je to klasický popis klasické situaci v klasickém hypermarketu.

27. 10. 2016
Ptá se: Monika

Musím zavřít, když mám ve smlouvě 200m?+/-20m.???!!!!

Odpovídá: Renáta Burianová

Jedná se o 200 a více metrů čtverečních čisté prodejní plochy bez zázemí.

27. 10. 2016
Ptá se: jarda

Pracuji spolu se svými 53 kolegy v jednom z obchodů, kterých se tento zákaz týká a ani jeden z nás o tuto změnu nestál. Díky vám jsme teď přišli o možnost si alespoň něco málo přivydělat. Tak vám za to všichni pěkně děkujeme :-(

Odpovídá: Renáta Burianová

Není zač :-)

27. 10. 2016
Ptá se: Petr

Děkuji za tento zákon. Těm co se tu pohoršují ze srdce přeji, ať zakusí jednoho dne sami.

Odpovídá: Renáta Burianová

Děkuji, vzhledem k tomu, že znám práci v obchodě, vím, o čem hovoříte. Byl to jeden z motivů, které vedl mě i mé kolegy k prosazení zákona o prodejní době.

27. 10. 2016
Ptá se: Zouk

Zavřít obchody o svátcích? Pracuji v jedné pizzerce, která je v penny a musím pracovat i o svátcích abych měl na zaplacení všech výdajů a měl taky radost z práce. Když to bude zavřené tak kdo mi to zaplatí ??? A aby toho nebylo málo tak jezdím celoročně na kole do práce, která mi za den zabere 2 hodiny cesty. a navíc si riskuji život na cestách. Nejsem skrblík ale vy ani nemáte tušení jaké to je mít tvrdý život a spořit každou korunou. díky za radu.

Odpovídá: Renáta Burianová

Ujišťuji vás, že vím, o čem je tvrdý život. Je mi velice líto, že musíte procházet takovými životními strastmi., ale jsem přesvědčena, že kdybyste byl odborově organizován, vaše situace by mohla být mnohem lepší.

27. 10. 2016
Ptá se: Adam

Dobrý den,
Bude se upravovat otevírací doba podobně jako je to v sousední Německé spolkové republice?
Tam je ochrana prodavačů na mnohem lepší úrovni, neboť zavírací doba i ve větších marketech je tak mezi 18-19h, neděle jsou volné a prodavač může být s rodinou od soboty odpoledne.
Také se tam bere normální plat a ne minimum jako u nás.
Děkuji

Odpovídá: Renáta Burianová

Velmi bych si přála, abychom se v České republice dostali na úroveň Německa a Rakouska, a to ve všem.

27. 10. 2016
Ptá se:

bez otázky; jsem pravicový volič; PLNÝ SOUHLAS K OMEZENÍ PRODEJNÍ DOBY, ale to je málo je potřeba zastavit veškerou práci v neděli a za druhé změnit čas na normální stav; peníze za to nestojí.

Odpovídá: Renáta Burianová

Přestože jsem předsedkyně odborového svazu, nejsem levicový volič, a se změnou času taky souhlasím.

27. 10. 2016
Ptá se: Laznová

Ještě mě napadla jedna věc.
Jsou ještě mnohem hůře placené profese, jako třeba uklízečky nebo pokojské.
Pracují také u soukromých firem. Ale není na ně tolik vidět.
A tak se ptám: "Když jsou prodavači u soukromých firem chráněni odbory,
proč ne i ti ostatní?"
J.L.

Odpovídá: Renáta Burianová

Doporučujeme těmto profesím založit si odborovou organizaci a jednat se zaměstnavatelem o lepších pracovních a mzdových podmínkách.

27. 10. 2016
Ptá se: Martina

Dobrý den, otázku nemám, jen chci pochválit, myslím si, že je to dobré rozhodnutí především pro zaměstnance, kteří musí především v marketech pracovat nonstop a je s nima zacházeno jako s kuželkami, přijdeš do práce v sobotu, v neděli, o vánočních svátcích atd. Jezdívám často do zahraničí a tam jsou svátky měřeny pro všechny stejně (pokud nepočítám nepřetržitý provoz). V neděli si tam také nenakoupíte, je prostě zavřeno. A pohodlní Češi si budou pořád stěžovat. Navíc o těch svátccíh a jiných volných dnech je spousta lidí mimo město a v obchodech je stejně málo lidí. Není přece problém si před volnými dny přikoupit jídlo nebo to, co potřebuji.

Odpovídá: Renáta Burianová

Děkuji za příspěvek, plně s vámi souhlasím.

27. 10. 2016
Ptá se: Václav Dostál

Vážená paní,
blahpřeji Vám a Vašim spolupracovníkům k úspěchu! Je smutné, že pracovní volno prodavaček i prodavačů o svátcích i NEDĚLÍCH - tak běžné v záopadních ztemích, ke kterým se vehemntně hlásíme - bylo u nás nutné probojovovávat a zdaleka ještě není zcela probojované! Komunismus v mnoha kupujících se bohužel usídlil až příliš hluboko!
Držím Vám všechny palce, které mám!

Odpovídá: Renáta Burianová

Děkuji za podporu.

27. 10. 2016
Ptá se: Ivan

Plánují odbory vybojovat, aby do práce o svátcích též zdravotní sestry, hasiči, restauratéři, hoteliéři či řidiči autobusů a kamionů?

Odpovídá: Renáta Burianová

Myslím si, že prodavače nelze srovnávat se životzachraňujícími povoláními, jakými jsou například lékaři, zdravotní sestry, hasiči a podobné profese. Když si nekoupíte 10 deka salámu, tak zcela jistě nezemřete.

27. 10. 2016
Ptá se: Michal

Tohle není tak moc otázka, ale i přesto bych se rád dozvěděl odpověď. Ztratila jste kontakt s realitou?

Odpovídá: Renáta Burianová

Myslím, že kontakt s realitou jsme v žádném případě neztratila. Jsem v terénu dokonce více, než mi ukládá moje pozice.

27. 10. 2016
Ptá se: Petr

Chudáčci vy si nemůžete jít zítra nakoupit do velkých obchodů? No věřím, že to poškodilo Vaše lidská práva. Co takto zkusit nakoupit si den předem a pokusit se dopřát lidem z obchodních provozů trochu volna s rodinami. S příplatky za svátky se nenechte vysmát. Evidentně tu diskutuje někdo, kdo ví o provozu prd. A srovnávat zdravotníky, hasiče apod s obchodem? To nemyslíte vážně?

Je smutné vidět kolik sebestředných sobeckých lidí sledujících jen svůj zájem si o svátku nakoupit tu je. Tady se jasně nastavuje to zrcadlo dnešní společnosti. :-DDD

Odpovídá: Renáta Burianová

Díky za skvělý komentář. Trefil jste hřebík na hlavičku...

27. 10. 2016
Ptá se: DANA HORKÁ

Dobrý den,moc Vám fandím,jsem vyučená prodavačka,ale už bych se nikdy nechtěla vrátit do tohoto oboru.
Myslíte,že se Vám podaří aby prodavačka brala třeba stejné peníze jako jiné nepřetržité práce.kterými diskutující opanují?

Odpovídá: Renáta Burianová

Bude to běh na dlouhou trať, moc bych si to přála, je to náš cíl.

27. 10. 2016
Ptá se: Martin

Jak ustáváte tlak na trvale otevřené obchody? Jak je obtížné prosadit v naší společnosti z mého pohledu rozumný krok? Děkuji

Odpovídá: Renáta Burianová

Bylo to velmi těžké a nebýt několika rozumných lidí v Poslanecké sněmovně a v Senátu a velké píli mých kolegů, tak bychom se nehnuli z místa.

27. 10. 2016
Ptá se: Ondřej Černý

1 - Obchodníci údajně argumentují obrovskými ztrátami, které jim zákon přinese. Hrozí propouštěním atd. Co si myslíte o firmě, jejíž existenci ohrožuje pár dní v roce bez provozu?

2 - Myslíte, že by třeba obchody mohly otevřít, kdyby si najaly na práci ve svátek brigádníky (klidně z řad zaměstnanců) a daly jim mzdu adekvátní práci ve svátek?

3 - Všiml jsem si, že dotazující vám spílají i v tom, že o peníze přijdou zaměstnanci obchodů, kteří nebudou jeden den v práci. Mohla byste být konkrétní a říct, kolik taková denní mzda skutečně je a máte vůbec příplatky za práci ve svátek?

Odpovídá: Renáta Burianová

k bodu 1) Taková firma není zřejmě postavená na solidních zdravých základech. Možná by stačilo, aby nadnárodní řetězce neodváděly velkou část zisku mimo republiku.
k bodu 2) To by zákon postrádal svůj smysl.
k bodu 3) Liší se řetězec od řetězce. Ale v tom nejhorším řetězci, který v současné době působí na trhu, dosahuje mzda pokladní při plném úvazku 12 000 korun hrubého měsíčně se všemi zákonnými příplatky. Za práci ve svátek je nejprve náhradní volno a až po dohodě se zaměstnavatelem příplatek ve výši průměrného výdělku.

27. 10. 2016
Ptá se: Mirka

Co říkáte na strašení od Svazu obchodu a Hospodářské komory? Obchody prý propustí tisíce lidí... Není to právě naopak, že zoufale hledají nové zaměstnance?

Odpovídá: Renáta Burianová

V žádném případě si nemyslím, že dojde k jakémukoliv propouštění zaměstnanců. Obchody se již teď potýkají s velkým nedostatkem provozních zaměstnanců. Domnívám se, že to je uměle vyvolávaný strach za použití ničím nepodložených argumentů.

27. 10. 2016
Ptá se: daniela kavanova

Vazena pani Burianova, nepracuji v obchode a nikdy jsem nepracovala, ale toto je vyborne opatreni. Vsichni vidime, jak se retezce chovaji a radovi zamestnanci tam maji nelehkou praci za male penize. Pokracujte v teto snaze dal, at je zavreno i v nedeli (slovo nedele je od slova nedelat) a v dobe vsech svatku. Za komunistu to tak fungovalo a nebyl problem. Nenechte se odradit a bojujte za vetsinu lidi s timto nazorem (alespon v mem sirokem okoli nikdo opacny nazor nema). Dekuji Vam i ostatnim, kteri se na prosazeni podilite..

Odpovídá: Renáta Burianová

Děkujeme za podporu.

Všem tazatelům, i těm, kteří s námi nesouhlasí, děkujeme a věříme, že praxe ukáže, že zákon bude pro všechny občany v konečném důsledku přínosný. Přeji Vám příjemné prožití zítřejšího svátku bez nakupování.

 

Právě se děje

Další zprávy