Přebíráte nový byt? Bez odborníka je to hazard

mic
6. 7. 2007 16:00
Nezávislé posouzení kvality ušetří peníze i starosti

Praha - Radost z nového bytu za miliony korun mohou v prvních měsících zkazit závady, které se v novostavbě začnou objevovat. Přestože je byt v záruce, zkomplikují život v něm a často znamenají i další náklady.

Většině z nich se ale dá předejít už před nastěhováním. Každý kupec si nový byt od developera oficiálně přebírá a má možnost požádat o odstranění všech závad, které najde.

Pokud si nový majitel bytu na přejímku vezme odborníka stavaře, výrazně zvyšuje pravděpodobnost, že se nedostatky odhalí a odstraní ještě před nastěhováním.

Zájem o dozor roste

Neznalý klient se při kontrole, na kterou má většinou zhruba hodinu, zaměří jen na jasně viditelné věci. Zda nejsou popraskané omítky, nakřivo umyvadla nebo rámy dveří, zda jdou dobře otevírat a zavírat okna a mnoho dalších věcí. Přestože může být budoucí majitel pečlivý a mít seznam podobných možných závad dlouhý, některé věci neodhalí.

Kromě jiného třeba tak důležitou věc, jakou je skutečná rozloha bytu. Stavaři mají k dispozici digitální přístroje, které velikost jednotlivých místností rychle přeměří.

Odborník, který zná všechny normy, přijde i na další podstatné věci. "Největší problém je kvalita prací, často se také stává, že jsou v bytech křivé zdi či podlahy," říká Radomíra Martinová, která s klienty jako odborný dozor chodí.

Zkušeností má dostatek, kromě potřebného vzdělání i z praxe. V minulosti například pracovala jako technický dozor a koordinovala stavbu satelitních městeček u Prahy. V posledních letech stále častěji jezdí z Podkrkonoší, kde bydlí, do Prahy, kvůli klientům, kteří potřebují zkontrolovat nový byt.

"Nejvíce zakázek mám z Prahy, kde se jednak nejvíc bytů staví a kde jsou také nejdražší. Pokud dají lidé několik milionů za byt, neváhají zaplatit několik tisíc navíc za jeho kontrolu," říká Martinová. Dodává, že každým rokem má stále více zakázek. Nyní zhruba 3 měsíčně.

Podobných odborníků, kteří kromě své hlavní práce technického nebo stavebního dozoru, občas pracují pro majitele nových bytů, je více. Zatím se ale jedná o relativně vzácnou práci.

Sami developeři, od nichž lidé byty kupují, říkají, že lidé služeb odborníků při přejímání bytů nevyužívají. Většinou je prý kontrolují jen amatérsky.  

Foto: Aktuálně.cz

To developerům vyhovuje. Návštěva v bytě bez odborníka totiž vypadá úplně jinak než s ním. 

Jak kontrola probíhá

Když jsou klienti sami, stavebním normám moc nerozumějí a něco namítají, zástupce developera jejich argumenty zlehčuje a nebere je vážně. 

Mnozí se snaží klienty umluvit a navést k tomu, aby seznam vad co nejvíce zkrátili. To budoucím majitelům ale může velmi znepříjemnit život v bytě, který může mít vážné stavební vady.

Když je na místě odborník, mají mnohem větší respekt. Vědí, že proti jasným normám a závadám nemá cenu nic namítat a jen poslušně zapisují, co všechno je třeba odstranit. 

 

Právě se děje

Další zprávy