Praha - Domácí počítač či tablet, který používá více členů rodiny, může prozradit vánoční dárky a zkazit tak moment překvapení. V reklamách, které se při prohlížení webů zobrazují, se totiž objevuje například zboží, které jiní uživatelé počítače vyhledávali v e-shopech. Upozorňuje na to Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
Většina e-shopů používá pro své marketingové aktivity takzvaný remarketing, tedy zpravidla zobrazování inzerátů lidem, kteří navštívili jeho stránky a chtěli si něco koupit či si něco koupili. Remarketing umožňuje takovéto návštěvníky "stíhat po celém Internetu" a zobrazovat jim, že nedokončili nákup či co si mohou k zakoupenému ještě pořídit dalšího.
Ze zobrazování reklam se tak při brouzdání po internetu mohou další členové rodiny dozvědět přímo či nepřímo, co bylo z počítače zakoupeno pod stromeček. "Jakkoliv je tato funkčnost velmi vhodná pro provozovatele e-shopů, může zkomplikovat život těm, kdo sdílejí počítače, tablety či mobily se svými bližními," uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
"Stejné nebezpečí samozřejmě hrozí, pokud se váš partner či partnerka podívají do historie prohlížeče, snadno tak mohou objevit konkrétní zboží, které jste na určitém obchodu řešili. Hodně prozradit může i historie vyhledávání," dodal Vetyška.