Berlín – Vánoční dárek objednaný z e-shopu si možná už za několik let budete moci nechat doručit do kufru vašeho vozu. Službu, která ušetří čas zákazníků i dopravních firem, už v zahraničí testují některé automobilky. A s výsledky pilotních projektů jsou spokojené.
Volvo ve spolupráci s dopravními firmami obsluhuje již více než deset tisíc majitelů aut této značky v jižní části Švédska a službu pomalu rozšiřuje i do sousedního Norska. Už příští rok chce novinku otestovat také ve střední Evropě, řekl německému deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) vedoucí projektu Tommy Hansson Strand. O jakou zemi konkrétně půjde, ale zatím nespecifikoval.
Automobilka Smart z koncernu Daimler ve spolupráci s dopravní firmou DHL zase rozšiřuje službu Ready to Drop, což by se dalo přeložit zhruba jako Připraven k předání, z domovského Stuttgartu také do Kolína a Bonnu, později chce novou službu nabízet i v Berlíně.
Zatímco ke klasickému doručení je třeba se s dopravcem osobně setkat nebo si balík vyzvednout na určeném místě, což v obou případech může přinášet komplikace, doručení do kufru auta je jednoduché. Samozřejmě to platí jen tehdy, když máte důvěru v doručovatele. Ti jsou ale celou dobu kontrolováni.
Díky novým technologiím dopravce vidí, kde auto parkuje a může sám – s online svolením majitele auta – otevřít jeho kufr a uložit zásilku. Majitel auta pak jen přijde k autu, které na něj celý den čekalo doma nebo třeba na parkovišti u práce, takže balík už nemusí nikde vyzvedávat. Samozřejmě je řeč jen o nových modelech aut, které jsou napojeny na různé digitální sítě.
Automobilky si podle FAZ za službu zatím neberou od zákazníků poplatky - další služba spojená s jejich auty může znamenat výhodu před konkurencí. Volvo doručení do kufru nabízí v rámci služby On-Call-Service, která jinak dokáže například zavolat záchrannou službu po nehodě. Peníze si naopak automobilky berou od dopravních firem, kterým nový systém umožňuje efektivnější doručení, když mají jistotu, že balík předají.