Praha - Zatímco v loňském roce zasáhl růst cen především základní potraviny, letos cenový tlak podle všeho zasáhne pochutiny a cukrovinky.
Světové ceny kávy, kakaa nebo cukru totiž v poslední době výrazně rostou a podle analytiků se tento trend jen tak nezastaví.
Například cena kakaa na londýnské burze se podle společnosti Colosseum zvýšila minulý týden na nejvyšší hodnoty za posledních čtyři a půl roku, tedy od května 2003.
Jeho ceny přitom rostly celý loňský rok.
Na konci roku 2006 se tuna kakaa prodávala za 1590 dolarů za tunu, na konci loňského ale již za 1907 dolarů. Současný další významný nárůst až o dvě procenta denně vychází z obav ze snížení produkce této komodity v západní Africe.
Káva i cukr letí vzhůru
Také cena kávy se zvyšovala celý loňský rok, z 1635 dolarů za tunu na 2035 dolarů. Stejně jako u kakaa rostou její ceny i o dvě procenta denně v současné době.
Do třetice, a to především v posledních dnech, rostou i světové ceny cukru.
Ten přitom v průběhu loňského roku zlevnil ze 343 dolarů za tunu (cena na samém konci roku 2006 na londýnské komoditní burze) na 315 dolarů na konci roku 2007, ale za poslední čtyři měsíce se jeho cena zvýšila o 34 procent.
"Ceny všech těchto komodit byly v loňském roce mírně podhodnocené, takže mají velký potenciál k dalšímu cenovému růstu," předpovídá navíc analytik Colossea Štěpán Pírko.
Souvislosti: Ceny komodit boří jednu rekordní hranici za druhou |
Rostoucí ceny jsou podle něj dány nárůstem poptávky po těchto zemědělských produktech díky zvyšující se bonitě dosud chudých zemí. Dopad do spotřebitelských cen vzhledem k tomu, že se většinou jedná o doplňkové složky, by ale podle Pírka neměl být výrazný.
S tím souhlasí i mluvčí společnosti Agrofert, který je mimo jiné významným hráčem na tuzemském pekárenském trhu, Jitka Adamčíková. "Nárůst cen kakaa zatím výrobní náklady naší společnosti PENAM výrazně neovlivnil," konstatovala mluvčí.
Cukrovinky za levno? Už dlouho ne
Složitější je ale situace u výrobků, u nichž káva, kakao nebo cukr tvoří podstatnou součást vyráběných produktů.
Obrazem o kávě: Starbucks: otevřela se první brána do království kávy |
Podle Martina Waltera, ředitele vnějších vztahů společnosti Nestlé Česko, "není možné dlouhodobě vyrábět za ceny, které by nereflektovaly vývoj cen surovin v poslední době".
Walter nicméně připomíná, že faktorů ovlivňujících ceny potravinářských výrobků včetně cukrovinek je celá řada, například nárůst cen energií.