Marlboro a spol ztrácí své věrné i miliardy na zisku

Red eko
24. 4. 2007 15:03
Kuřáci preferují levné značky
Přestože cigarety v Itálii zdražily a vešel v účinnost zákaz kouření v restauracích, Italové kouří stále víc.
Přestože cigarety v Itálii zdražily a vešel v účinnost zákaz kouření v restauracích, Italové kouří stále víc. | Foto: Reuters

Praha - Touha zákazníků po nízké ceně zboží se neprojevuje jen v oblibě diskontních maloobchodních řetězců, ale i na prodeji cigaret. Firma Philip Morris se svými prémiovými značkami ztrácí stále víc půdu pod nohama.

Zatímco ještě v roce 2003 si firma připsala na své účty 4,4 miliardy korun čistého zisku, vstup do Evropské unie a odklon kuřáků k laciným značkám znamená, že za loňský rok vykázala nekonsolidovaný zisk jen 1,6 miliardy korun.

Podle řádné účetní závěrky se tržby společnosti snížily na 8,7 miliardy korun z předloňských 11,6 miliardy korun.

Foto: Jaroslav Jiřička

Přestože si Philip Morris udržuje tržní podíl přes šedesát procent, jeho část koláče se každým rokem zmenšuje.

Přitom ještě v roce 2000 tato firma byla jasně dominantní a ovládala přes osmdesát procent českého trhu.

Foto: Aktuálně.cz

Dividendy na dně

Jenže zatímco v tomto roce se na tržbách tabákových firem nejlevnější značky podílely pouhými čtyřmi procenty, na začátku roku 2006 to již bylo přes procent čtyřicet. Dnes tak nejlacinější krabičky tvoří nejkupovanější zboží mezi tabákovými výrobky.

To vše se projevilo i na dividendách, které za loňský rok plánuje Philip Morris vyplatit. Ty budou o téměř polovinu nižší než před rokem a dosáhnout jen šesti set korun na jednu akcii.

Na výplatu dividend firma dala 100 procent loňského zisku, z nerozděleného zisku k tomu převedla ještě zhruba 348 tisíc korun.

Podle předsedkyně představenstva Anji Fiedlerové podnik nemohl na dividendy převést z nerozděleného zisku víc peněz, protože je potřeboval hlavně na pokrytí krátkodobých pohledávek spojených s vytvořením zásob z důvodu očekávaného růstu spotřební daně.

 

Právě se děje

Další zprávy