Nábytkářský trh se mění. Kika končí a mění se na XXXLutz, ten zkusí dotírat na Ikeu

Ekonomika Ekonomika
17. 8. 2020 16:13
Rakouský nábytkářský řetězec XXXLutz ve středu oficiálně otevře nové pobočky v Praze Letňanech a Čestlicích u Prahy, Plzni, Ostravě, Liberci, Českých Budějovicích a Olomouci. Jde o sedm bývalých poboček Kika, které doplní tři stávající pobočky XXXLutz v Praze Stodůlkách, na Černém Mostě a v Brně. V pondělí řetězec změnu značky představil novinářům.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ludvík Hradilek

Řetězec působí v Česku od roku 2010. Loni v září potvrdil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže odkup jeho konkurenta Kika s podmínkou, že XXXLutz část kupované společnosti odprodá. 

Sedm domů přestavených z původní Kiky podle jednatele XXXLutz Waltera Müllera doplní stávající síť a řetězec tak bude zastoupen ve všech regionech Česka. "Naším záměrem je být jedničkou v každé zemi a na každém místě, kde působíme," dodává.

V pražských Stodůlkách a v Brně firma původní název Kika zachová. Současná pobočka XXXLutz totiž s nynější Kikou v těchto lokalitách v podstatě sousedí. Všechny ostatní domy Kika se přejmenují na XXXLutz.

V prodejnách zákazníci podle Müllera získají lepší představu o tom, "jak vypadá nábytek přímo v interiéru". V sortimentu se mají objevit nové značky, například Dieter Knoll, Valnatura, Beldomo, Ambiente nebo Ti’me. Řetězec rovněž nabídne zákazníkům služby jako 3D plánování nebo osobní konzultace.

On-line trh roste

Tajemník Asociace českých nábytkářů Tomáš Lukeš už dříve prohlásil, že český nábytkářský trh prochází výraznými změnami. Cenová politika řetězců se podle něj střetává s konkurencí levnějších internetových prodejců a mění se i požadavky zákazníků, kteří chtějí výrobu na zakázku.

"Za velkou výhodu pro naše zákazníky považujeme kombinaci kamenných obchodů a e-shopů. Tímto získáváme velkou konkurenční výhodu nad obchody, které prodávají pouze on-line, což nám umožňuje výrazný růst také v oblasti internetového prodeje," reaguje Müller.

On-line nakupování v Česku ještě podpořila jarní pandemie koronaviru. Kamenné prodejny totiž během ní musely na omezenou dobu své pobočky uzavřít.

"V době povinného jarního uzavření jsme fungovali jako výdejní místo pro on-line objednávky. Tržby nám klesly na třetinu. Momentálně jsme s návštěvností spokojeni, připisujeme ji zvýšenému volnému příjmu domácností. Většina z nich například posunula nákupy v čase nebo ušetřila na dovolené," popisuje pro on-line deník Aktuálně.cz generální ředitel skandinávské sítě Jysk pro Česko a Slovensko Peter Brányik. Jysk je momentálně dvojkou na českém trhu.

Další skandinávský řetězec a zároveň jednička na české i světovém nábytkářském trhu, IKEA, koronavirové ztráty zatím nekomentoval. V Česku provozuje celkem čtyři obchodní domy v Praze na Zličíně, Černém Mostě, v Brně a v Ostravě.

XXXLutz je po IKEA a Jysku třetí největší v Česku. Ve světě má 320 obchodů ve 13 zemích světa. Stejného majitele má také Möbelix. V Česku působí dále Asko Nábytek a Sconto Nábytek. 

Podle odhadu Asociace českých nábytkářů může mít šest největších nábytkářských řetězců přibližně čtvrtinový, ale maximálně třetinový podíl na tuzemském trhu s nábytkem.

 

Právě se děje

Další zprávy