Praha - Pivo pije 91 procent mužů a 56 procent žen v Česku. Zatímco u mužů spotřeba piva v posledních deseti letech spíše stagnuje až mírně klesá, u žen postupně roste. Vyplývá to z letošního průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu Akademie věd ČR na vzorku téměř tisíce lidí, jehož výsledky zveřejnil Český svaz pivovarů a sladoven.
Ženy během týdne vypijí v průměru 2,5 půllitru (o jeden decilitr více než loni), muži vypijí 8,3 půllitru týdně (o čtvrt litru více oproti loňsku). Muži se daleko více zajímají o značku nebo typ konzumovaného piva i o situaci na trhu.
"Za postupným poklesem spotřeby mužů v minulých letech bylo možno nalézt především mladší střední věkovou kategorii, tedy muže mezi 30 a 44 lety, a také poměrně rychlý pokles deklarované spotřeby ve věkové skupině 45 až 59 let, který se odehrál mezi lety 2009 a 2011. A stejné věkové skupiny mužů mají v posledních zejména dvou letech podíl na opětovném zvýšení spotřeby," říká Jiří Vinopal z Centra pro výzkum veřejného mínění.
Zatímco ženy pijí pivo v průměru téměř dvakrát týdně, muži si pivo dávají nejčastěji každý druhý den. Dlouhodobě se také ukazuje, že starší věkové kategorie pijí pivo o něco častěji. Starší lidé na druhou stranu nemají vyšší spotřebu - ta je ve věkových skupinách v posledních letech velmi vyrovnaná.
Pivo vůbec nepije zhruba desetina oslovených mužů a téměř polovina žen, ukázal také průzkum.
Téměř 90 procent mužů a přes 60 procent žen zajímá, jaké pivo pijí. Intenzita zájmu mírně roste u mužů i u žen se vzděláním, u mužů také s věkem a u žen s ekonomickou situací domácnosti. Zájem stoupá i s mírou spotřeby.
Své oblíbené značky piva se drží až devět z deseti mužů a až tři čtvrtiny žen. "Dlouhodobě se ukazuje, že Češi jsou poměrně konzervativní a dominuje mezi nimi věrnost jejich oblíbené značce nebo několika značkám. V posledních letech ale roste podíl lidí, kteří jsou ochotní experimentovat, byť se poté opět vrací k tomu svému," dodává předseda Českého svazu pivovarů a sladoven František Šámal. Zároveň ale 53 procent mužů a 48 procent žen uvádí, že rádi ochutnají i jim neznámé značky, nebo je dokonce vyhledávají.
Konzumace nealkoholického piva se v posledních letech výrazně nemění. V situaci, kdy si člověk nemůže dát normální pivo, po něm nejčastěji sáhne polovina mužů a 27 procent žen. Zbytek v takové situaci preferuje jiný nealkoholický nápoj.
O situaci na pivním trhu se aktivně zajímá až 65 procent mužů. Zajímají je druhy, výroba i jaké jsou v Česku pivovary. Ženy zase nejčastěji vyhledávají informace o zdravotních aspektech, které pití piva provází; na druhém místě potom o to, jak a z čeho se pivo vyrábí.
Podíl piva prodaného v restauracích a dalších podnicích zůstává na 41 procentech - stejně jako před rokem jde o rekordně nízkou úroveň.